MAD:Sosiaalisen vertailun suunnittelu terveyskäyttäytymisen muutosta tukevissa teknisissä interventioissa

Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella luentosalissa L2

Filosofian tohtori Vasiliki Mylonopoulou

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Empiirinen ohjelmistotuotanto ohjelmistoissa, järjestelmissä ja palveluissa (M3S)

Apulaisprofessori Jose Abdelnour Nocera, University of West London

Professori Minna Isomursu, Oulun yliopisto

Terveyskäyttäytymisen muutosta tukevan teknologian suunnittelun väärinkäsitys

Vaikka Vasiliki Mylonopouloulle kerrottiin, että vertailujen tekeminen ei kannata, hän puolustaa väitöskirjaansa siitä, miten myönteistä sosiaalista vertailua voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa terveysteknologiaa. Monet ihmiset ajattelevat, että vertailu ja kilpailu tarkoittavat samaa. Tämä ei voi olla kauempana totuudesta. Erilaisia sosiaalisen vertailun muotoja voidaan käyttää oppimiseen, tukemiseen tai tulevaisuuden suunnitteluun. Sosiaalisen vertailun mahdollisuudet jäävät kuitenkin usein huomiotta teknologisten sovellusten suunnittelussa.

Vasiliki keskittyy väitöskirjassaan siihen, miten suunnittelijat käyttävät sosiaalista vertailua terveysteknologiassa. Hän näyttää, kuinka potilaiden sekä terveydenhuollon ammattilaisten osallistuminen suunnitteluprosessiin on tärkeää. Väitöskirjassa esitetään MAD (Multiple-perspective Approach Design) -suunnittelutyökalu, joka tukee suunnittelijaa työssään. MAD tukee hyvinvointi- ja terveysteknologian sovellusten suunnittelua, ja haastaa suunnittelijaa huomioimaan sosiaalisen vertailun eri aspekteja.

Vasiliki Mylonopoulou puolustaa väitöskirjaansa 7. kesäkuuta Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella luentosalissa L2 klo 12.00. Tapahtuma on avoin kaikille.

Seuraa tilaisuutta verkossa: https://connect.funet.fi/vimma3

Lisää Vasiliki Mylonopoulousta: https://vassiliki.wixsite.com/vassiliki