Nuorten media- ja informaatiolukutaitokäytänteet generatiivisen tekoälyn muovaamassa informaatioekosysteemissä
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
IT116, Linnanmaan kampus, Oulun yliopisto
Väitöksen aihe
Nuorten media- ja informaatiolukutaitokäytänteet generatiivisen tekoälyn muovaamassa informaatioekosysteemissä
Väittelijä
Filosofian maisteri (media ja viestintä) Yucong Lao
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Historia-, kulttuuri- ja viestintätieteet
Oppiaine
Informaatiotutkimus
Vastaväittäjä
Professori Denise Agosto, Rutgersin yliopisto
Kustos
Professori Noora Hirvonen, Oulun yliopisto
Nuorten tavat navigoida generatiivisten tekoälytyökalujen ja -järjestelmien kanssa
Generatiivisen tekoälyn (GenAI) kehitys on johtanut uusien mediasisältöjen määrän valtavaan kasvuun. Nuoret altistuvat yhä enemmän GenAI-sisällöille erilaissa verkkoympäristöissä. Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä nuorten media- ja informaatiolukutaidon (MIL) käytänteistä, joita GenAI muovaa.
Tutkimus perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin ja hyödyntää laadullisia tutkimusmenetelmiä. Osatutkimuksissa I ja II haastateltiin 20 nuorta. Haastattelut koskivat nuorten generatiiviseen tekoälyyn, erityisesti deepfake-sisältöihin, liittyviä MIL-käytänteitä. Haastattelut sisälsivät kokeellisen osuuden, jossa osallistujia pyydettiin arvioimaan heille esitettyjen videoiden aitoutta. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Osatutkimuksessa III toteutettiin käsitteellinen kirjallisuuskatsaus GenAI-järjestelmien tarjoumista tiedonhankintaan ja näiden tarjoumien edellytyksistä. Osatutkimuksessa IV 78 BBC News -uutisartikkelia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tarkoituksena oli tutkia, miten mediassa esitetään tapoja, joilla ihmiset navigoivat GenAI:n parissa nykyisessä informaatioekosysteemissä sekä sidosryhmien yhteistyötä GenAI-lukutaidon vahvistamiseksi.
Tulokset osoittavat, kuinka GenAI on muovannut ihmisten tapoja luoda ja hankkia tietoa sekä olla vuorovaikutuksessa tiedon kanssa, niin myönteisin kuin kielteisin seurauksin. Tutkimuksen mukaan nuoret kohtasivat GenAI-sisältöjä, erityisesti deepfake-sisältöjä, arjessaan jo ennen kuin termi ”GenAI” tuli laajasti tunnetuksi. Tulokset havainnollistavat monimutkaisia MIL-käytäntöjä ja kehittyviä taitoja, kuten sitä, miten deepfake-sisällöt ymmärretään ja niiden aitoutta pyritään varmistamaan. Tarkastelluissa uutisartikkeleissa GenAI:n käytössä tarvittavaa osaamista kuvattiin GenAI:n ymmärtämisen, käytön ja arvioinnin sekä GenAI:n haittojen torjumisen näkökulmista, korostaen eri toimijoiden yhteistyön merkitystä vastuullisemman tekoälyn käytön edistämisessä.
Tutkimus lisää ymmärrystä tavoista, joilla nuoret navigoivat GenAI:n muovaamassa monimutkaisessa informaatioekosysteemissä ja korostaa että ymmärrys GenAI:sta on olennainen osa media- ja informaatiolukutaitoa. Jatkuva tuki MIL-käytänteiden muodostumiselle on ratkaisevan tärkeää, jotta voidaan vastata kehittyvien teknologioiden mukanaan tuomiin haasteisiin.
Tutkimus perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin ja hyödyntää laadullisia tutkimusmenetelmiä. Osatutkimuksissa I ja II haastateltiin 20 nuorta. Haastattelut koskivat nuorten generatiiviseen tekoälyyn, erityisesti deepfake-sisältöihin, liittyviä MIL-käytänteitä. Haastattelut sisälsivät kokeellisen osuuden, jossa osallistujia pyydettiin arvioimaan heille esitettyjen videoiden aitoutta. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Osatutkimuksessa III toteutettiin käsitteellinen kirjallisuuskatsaus GenAI-järjestelmien tarjoumista tiedonhankintaan ja näiden tarjoumien edellytyksistä. Osatutkimuksessa IV 78 BBC News -uutisartikkelia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tarkoituksena oli tutkia, miten mediassa esitetään tapoja, joilla ihmiset navigoivat GenAI:n parissa nykyisessä informaatioekosysteemissä sekä sidosryhmien yhteistyötä GenAI-lukutaidon vahvistamiseksi.
Tulokset osoittavat, kuinka GenAI on muovannut ihmisten tapoja luoda ja hankkia tietoa sekä olla vuorovaikutuksessa tiedon kanssa, niin myönteisin kuin kielteisin seurauksin. Tutkimuksen mukaan nuoret kohtasivat GenAI-sisältöjä, erityisesti deepfake-sisältöjä, arjessaan jo ennen kuin termi ”GenAI” tuli laajasti tunnetuksi. Tulokset havainnollistavat monimutkaisia MIL-käytäntöjä ja kehittyviä taitoja, kuten sitä, miten deepfake-sisällöt ymmärretään ja niiden aitoutta pyritään varmistamaan. Tarkastelluissa uutisartikkeleissa GenAI:n käytössä tarvittavaa osaamista kuvattiin GenAI:n ymmärtämisen, käytön ja arvioinnin sekä GenAI:n haittojen torjumisen näkökulmista, korostaen eri toimijoiden yhteistyön merkitystä vastuullisemman tekoälyn käytön edistämisessä.
Tutkimus lisää ymmärrystä tavoista, joilla nuoret navigoivat GenAI:n muovaamassa monimutkaisessa informaatioekosysteemissä ja korostaa että ymmärrys GenAI:sta on olennainen osa media- ja informaatiolukutaitoa. Jatkuva tuki MIL-käytänteiden muodostumiselle on ratkaisevan tärkeää, jotta voidaan vastata kehittyvien teknologioiden mukanaan tuomiin haasteisiin.
Luotu 8.12.2025 | Muokattu 10.12.2025