Oksidatiivinen stressi rintasyövässä ja gynekologisten syöpien karsinogeneesissä.

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 4

Lääketieteen lisensiaatti Henri Sova

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, kliinisen lääketieteen laitos

Synnytys ja naistentaudit sekä syöpätaudit ja sädehoito

Professori Seppo Heinonen, Kuopion yliopistollinen sairaala, naistentautien ja synnytysklinikka

Professori Ulla Puistola, Oulun yliopistollinen sairaala, synnytys ja naistentaudit

Haitallisilla hapen aineenvaihduntatuotteilla on merkittävä rooli rinta- ja munasarjasyövässä

Väitöskirjatutkimukessa tutkittiin haitallisten hapen aineenvaihduntatuotteiden, happiradikaalien, aiheuttamaa DNA-vauriota rintasyövässä, endometrioosiin liittyvässä munasarjasyövässä sekä munasarjojen monirakkulaoireyhtymässä.

Korkeilla happiradikaalipitoisuuksilla ja niistä aiheutuvalla DNA-vauriolla on väitöskirjatutkimuksen tulosten perusteella tärkeä rooli syövän syntyvaiheessa, kun taas syövän myöhemmissä kehitysvaiheissa matalat happiradikaalipitoisuudet tukevat syövän kasvua ja selviytymistä soluviestinnän avulla.

Endometrioosipotilaiden kohonnut munasarjasyöpäriski vaikuttaisi olevan seurausta runsaasta happiradikaalien aiheuttamasta DNA-vauriosta endometrioosikudoksessa. Poikkeavien happiradikaalitasojen aiheuttama puutteellinen soluviestintä liittyy mahdollisesti munasarjojen monirakkulaoireyhtymän kehittymiseen sekä näiden potilaiden lisääntyneeseen syöpäriskiin.