Linnanmaa, Kuusamonsali (YB210)

Diplomi-insinööri Karoliina Jokinen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Optoelektroniikka ja mittaustekniikka

Sovellettu elektroniikka

Professori Kai-Erik Peiponen, Itä-Suomen yliopisto, Joensuu

Toinen vastaväittäjä

Tutkimusprofessori Jukka Hast, VTT, Oulu

Professori Risto Myllylä, Oulun yliopisto

Orgaanisten valoa emittoivien komponenttien värinsäätö

Väitöskirjatyössä kehitettiin orgaanisten valoa emittoivien transistoreiden (OLET) ja diodien (OLED) värinsäätöä. Työssä tehtiin kolmikerrosrakenteisia OLETeja, jotka kykenevät emittoimaan valoa kahdella värillä ja joiden emittointiväri on jännitesäädettävissä. OLEDien osalta toteutettiin kaksi erilaista värinsäätömenetelmää, joissa molemmissa hyödynnettiin kuumennusta pysyvän värinvaihdon aikaansaamiseksi. Orgaaninen elektroniikka on nopeasti kehittyvää tekniikkaa, jonka tunnettuja sovelluksia ovat OLED- näytöt. Se hyödyntää elektronisesti aktiivisina materiaaleina orgaanisia eli hiilipohjaisia materiaaleja, jotka kykenevät johtamaan sähköä tai emittoimaan valoa. Tällaisia materiaaleja voivat olla esimerkiksi polymeerit, jotka ovat perinteisesti olleet tunnettuja sähkön eristeinä. Orgaanisten materiaalien hyödyntämisestä perinteisten puolijohteiden, kuten piin, sijaan voidaan elektronisia tuotteita valmistaa edullisemmin sekä saada niille aiemmin hankalammin saavutettavissa olleita ominaisuuksia kuten taipuisuus, läpinäkyvyys, ohuus tai iso pinta-ala. Värinsäätöä ehdotetaan väitöskirjatyössä tällaiseksi vastaavaksi orgaanisen elektroniikan hyödynnettävissä olevaksi ominaisuudeksi, joka on kuitenkin vielä suhteellisen vähän tutkittu ja hyödynnetty sen potentiaaliin nähden.