Sääntöpohjaisen päättelyn hyödyntäminen jokapaikan

Sääntöpohjaisen päättelyn hyödyntäminen jokapaikan
tietotekniikassa

Diplomi-insinööri Ekaterina Gilman

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, tietotekniikan osasto

Tietotekniikka

Professori Arkady Zaslavsky, Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO), Australia

Professori Jukka Riekki, Oulun yliopisto

Uusia työkaluja sovelluskehittäjille älykkään tilan toteuttamiseen

Tietotekniikka muokkaa fyysisen ympäristömme älykkääksi tilaksi, joka tukee käyttäjää häiriöittä. Käyttäjää ja ympäristöä havainnoivat laitteet keräävät tietoa, jonka perusteella voidaan tulkita käyttäjän tilanne ja tarjota tilanteeseen sopiva toiminnallisuus. Tätä varten on kyettävä tunnistamaan ja mallintamaan toimintatilanne sekä päättelemään sen perusteella.

Väitöstyössä on tutkittu toimintatilanteen perusteella tehtävää sääntöpohjaista päättelyä eri näkökulmista: sovellusten toiminnallisuuden toteutuksen, kehittämisen tuen sekä mukautuvuuden.

Sovelluskehityksen tukemiseksi päättelyn säännöt muodostetaan saatavilla olevista palveluista ja resursseista käyttäjän fyysisen käyttöliittymän välityksellä antamien ohjeiden mukaisesti. Toisessa tapauksessa sovelluskehitystä tuetaan väliohjelmistolla, joka valitsee palvelut ja datan dynaamisesti sovelluskehittäjien luomien sääntöjen perusteella.

Mukautuvuutta puolestaan tutkitaan käsitteellisellä kehyksellä, jossa toiminnallisuus voidaan lisätä tilan hallinnalla ja itsehavainnoinnilla. Väitöstyössä on esimerkiksi kehitetty useita datalähteitä yhdistävä sovellus, joka antaa ajoneuvon kuljettajalle polttoaineen kulutuksen vähentämiseen liittyviä suosituksia sekä mukautuu kuljettajan ajotavan kehityksen ja palautteen perusteella.

Työn konkreettisia tuloksia ovat kehykset, väliohjelmistot, simuloinnit sekä prototyypit. Väitöstyön tuloksia voidaan käyttää suosituksina sovelluskehittäjille.