Sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely yhteisöllisessä oppimisessa

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

OP-Pohjola -sali (L6)

Väitöksen aihe

Sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely yhteisöllisessä oppimisessa

Väittelijä

Kasvatustieteen maisteri Eija Vuorenmaa

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oppiminen ja oppimisprosessit

Oppiaine

Kasvatustiede

Vastaväittäjä

Apulaisprofessori Annelies Raes, KU Leuven

Kustos

Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lisää tapahtuma kalenteriin

Vuorovaikutuksen laatu voi edistää tai haastaa oppimisen säätelyä ryhmissä

Parhaimmillaan yhteisöllinen oppiminen vahvistaa oppilaiden osaamista. Ryhmätyöskentelyn aikana voi kuitenkin nousta esiin monenlaisia oppimiseen liittyviä haasteita. Haasteiden hallintaan tarvitaan yhteistä oppimisen säätelyä, eli sitä, että ryhmän jäsenet ottavat kollektiivista vastuuta etenemisestään kohti tavoitetta. Yhteisöllisen oppimisen säätely mahdollistuu oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa.

Eija Vuorenmaan väitöstutkimus tarkastelee sosiaalista vuorovaikutusta ja niiden yhteyttä ryhmätason oppimisen säätelyyn yhteisöllisessä oppimisessa. Lisäksi tutkimus selvittää, miten nämä prosessit liittyvät oppilaiden mielensisäisiin valmiuksiin.

Tutkimukseen osallistui yläkoululaisia ja lukiolaisia oppilaita, jotka työskentelivät pienryhmissä. Tutkimusaineisto koostui laadullisesti analysoiduista videonauhoitteista, joita täydennettiin tilannesidonnaisilla itsearvioinneilla.

Tulokset osoittivat, että usein ryhmien vuorovaikutus ei tukenut yhteistä oppimisen säätelyä. Oppilaat keskittyivät pääosin tiedon käsittelyyn tai tehtävän suorittamiseen, ja usein vain osa ryhmästä oli aktiivisesti mukana keskustelussa. Ryhmätason oppimisen säätelyä havaittiin erityisesti silloin, kun vuorovaikutuksessa yhdistyivät sekä tiedon käsittelyyn että tunteisiin liittyvät ulottuvuudet ja koko ryhmän osallistuminen oli aktiivista. Lisäksi tällainen vuorovaikutus vahvisti oppilaiden metakognitiivisia valmiuksia, ja sitä puolestaan edistivät oppilaiden myönteiset tunnetilat.

Väitöstutkimus tarjoaa uudenlaista ymmärrystä siitä, miten sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely kietoutuvat toisiinsa yhteisöllisessä oppimisessa. Tällä on merkitystä myös koulun ja opetuksen käytänteisiin. Tulokset osoittavat, että oppimisen kannalta hedelmällisimmät tilanteet syntyvät vuorovaikutuksessa, jossa ryhmän jäsenet ajattelevat ja syventävät ymmärrystään yhdessä sekä jakavat tunteita, kannustavat toisiaan tai ratkovat turhautumisen hetkiä. Vuorenmaa korostaa, että tällaista vuorovaikutusta tulee tukea entistä enemmän, jotta ryhmätason oppimisen säätely olisi tarkoituksenmukaista. Ymmärrystä vuorovaikutuksen prosesseista voidaan hyödyntää esimerkiksi yhteisöllisten oppimistehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa kouluarjessa.
Luotu 24.11.2025 | Muokattu 24.11.2025