Sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely yhteisöllisessä oppimisessa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
OP-Pohjola -sali (L6)
Väitöksen aihe
Sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely yhteisöllisessä oppimisessa
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Eija Vuorenmaa
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oppiminen ja oppimisprosessit
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Apulaisprofessori Annelies Raes, KU Leuven
Kustos
Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
Vuorovaikutuksen laatu voi edistää tai haastaa oppimisen säätelyä ryhmissä
Parhaimmillaan yhteisöllinen oppiminen vahvistaa oppilaiden osaamista. Ryhmätyöskentelyn aikana voi kuitenkin nousta esiin monenlaisia oppimiseen liittyviä haasteita. Haasteiden hallintaan tarvitaan yhteistä oppimisen säätelyä, eli sitä, että ryhmän jäsenet ottavat kollektiivista vastuuta etenemisestään kohti tavoitetta. Yhteisöllisen oppimisen säätely mahdollistuu oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa.
Eija Vuorenmaan väitöstutkimus tarkastelee sosiaalista vuorovaikutusta ja niiden yhteyttä ryhmätason oppimisen säätelyyn yhteisöllisessä oppimisessa. Lisäksi tutkimus selvittää, miten nämä prosessit liittyvät oppilaiden mielensisäisiin valmiuksiin.
Tutkimukseen osallistui yläkoululaisia ja lukiolaisia oppilaita, jotka työskentelivät pienryhmissä. Tutkimusaineisto koostui laadullisesti analysoiduista videonauhoitteista, joita täydennettiin tilannesidonnaisilla itsearvioinneilla.
Tulokset osoittivat, että usein ryhmien vuorovaikutus ei tukenut yhteistä oppimisen säätelyä. Oppilaat keskittyivät pääosin tiedon käsittelyyn tai tehtävän suorittamiseen, ja usein vain osa ryhmästä oli aktiivisesti mukana keskustelussa. Ryhmätason oppimisen säätelyä havaittiin erityisesti silloin, kun vuorovaikutuksessa yhdistyivät sekä tiedon käsittelyyn että tunteisiin liittyvät ulottuvuudet ja koko ryhmän osallistuminen oli aktiivista. Lisäksi tällainen vuorovaikutus vahvisti oppilaiden metakognitiivisia valmiuksia, ja sitä puolestaan edistivät oppilaiden myönteiset tunnetilat.
Väitöstutkimus tarjoaa uudenlaista ymmärrystä siitä, miten sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely kietoutuvat toisiinsa yhteisöllisessä oppimisessa. Tällä on merkitystä myös koulun ja opetuksen käytänteisiin. Tulokset osoittavat, että oppimisen kannalta hedelmällisimmät tilanteet syntyvät vuorovaikutuksessa, jossa ryhmän jäsenet ajattelevat ja syventävät ymmärrystään yhdessä sekä jakavat tunteita, kannustavat toisiaan tai ratkovat turhautumisen hetkiä. Vuorenmaa korostaa, että tällaista vuorovaikutusta tulee tukea entistä enemmän, jotta ryhmätason oppimisen säätely olisi tarkoituksenmukaista. Ymmärrystä vuorovaikutuksen prosesseista voidaan hyödyntää esimerkiksi yhteisöllisten oppimistehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa kouluarjessa.
Eija Vuorenmaan väitöstutkimus tarkastelee sosiaalista vuorovaikutusta ja niiden yhteyttä ryhmätason oppimisen säätelyyn yhteisöllisessä oppimisessa. Lisäksi tutkimus selvittää, miten nämä prosessit liittyvät oppilaiden mielensisäisiin valmiuksiin.
Tutkimukseen osallistui yläkoululaisia ja lukiolaisia oppilaita, jotka työskentelivät pienryhmissä. Tutkimusaineisto koostui laadullisesti analysoiduista videonauhoitteista, joita täydennettiin tilannesidonnaisilla itsearvioinneilla.
Tulokset osoittivat, että usein ryhmien vuorovaikutus ei tukenut yhteistä oppimisen säätelyä. Oppilaat keskittyivät pääosin tiedon käsittelyyn tai tehtävän suorittamiseen, ja usein vain osa ryhmästä oli aktiivisesti mukana keskustelussa. Ryhmätason oppimisen säätelyä havaittiin erityisesti silloin, kun vuorovaikutuksessa yhdistyivät sekä tiedon käsittelyyn että tunteisiin liittyvät ulottuvuudet ja koko ryhmän osallistuminen oli aktiivista. Lisäksi tällainen vuorovaikutus vahvisti oppilaiden metakognitiivisia valmiuksia, ja sitä puolestaan edistivät oppilaiden myönteiset tunnetilat.
Väitöstutkimus tarjoaa uudenlaista ymmärrystä siitä, miten sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmätason oppimisen säätely kietoutuvat toisiinsa yhteisöllisessä oppimisessa. Tällä on merkitystä myös koulun ja opetuksen käytänteisiin. Tulokset osoittavat, että oppimisen kannalta hedelmällisimmät tilanteet syntyvät vuorovaikutuksessa, jossa ryhmän jäsenet ajattelevat ja syventävät ymmärrystään yhdessä sekä jakavat tunteita, kannustavat toisiaan tai ratkovat turhautumisen hetkiä. Vuorenmaa korostaa, että tällaista vuorovaikutusta tulee tukea entistä enemmän, jotta ryhmätason oppimisen säätely olisi tarkoituksenmukaista. Ymmärrystä vuorovaikutuksen prosesseista voidaan hyödyntää esimerkiksi yhteisöllisten oppimistehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa kouluarjessa.
Luotu 24.11.2025 | Muokattu 24.11.2025