Strategia langattoman tiedonsiirron häiriöiden havaitsemiseen ja tunnistamiseen teollisissa langattomissa anturiverkoissa

Linnanmaa, Wetteri-sali (IT 115)

Diplomi-insinööri Marina Eskola

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Konenäön ja signaalianalyysin tutkimuskeskus (CMVS)

Langattomat verkot

Professori Jerker Delsing, Luulajan teknillinen yliopisto, Ruotsi

Dosentti Tapio Heikkilä, VTT Oy

Langattoman tiedonsiirron häiriöiden havaitsemiseen uusi menetelmä

Langaton tiedonsiirto tehdasympäristöissä häiriintyy ajoittain haastavien radiosignaalin etenemisolosuhteiden takia. Eniten häiriöitä aiheuttavat muut langattomat laitteet (saman lähetyskanavan sekä viereislähetyskaavan häiriöt), ympäristöolosuhteet, kuten metallirakenteet ja raskaat ajoneuvot (signaalin häipyminen), sekä sähkö- ja mekaaniset laitteet (kohina).

Väitöstyössä tehtiin laajoja mittauksia erilaisissa teollisuusympäristöissä tutkittaessa radiokanavan häiriöiden vaikutusta signaalin etenemiseen. Työssä kehitettiin signaalinanalyysimenetelmiin ja häiriön ilmaisimeen perustuva luokittelija. Sen suorituskykyä testattiin oikeassa teollisuusympäristössä. Testit osoittivat, että luokittelijalla on hyvä radiohäiriöiden havaintokyky.

Luokittelija on osoittautunut toteuttamiskelpoiseksi ratkaisuksi langattoman tiedonsiirron ongelmien havaitsemiseksi ja tunnistamiseksi teollisessa ympäristössä, ja sitä kehitetään edelleen osaksi kannettavaa, pienikokoista SDR (Software Defined Radio) -pohjaista työkalua.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024