Tilintarkastajien asiakasportfoliot ja tilintarkastuksen laatu. Havaintoja tilintarkastajien työkuormituksesta, toimialaosaamisesta ja rotaatiosta
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa L6
Väitöksen aihe
Tilintarkastajien asiakasportfoliot ja tilintarkastuksen laatu. Havaintoja tilintarkastajien työkuormituksesta, toimialaosaamisesta ja rotaatiosta
Väittelijä
Kauppatieteiden maisteri Jenni Jääskö
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteen, laskentatoimen ja rahoituksen yksikkö
Oppiaine
Laskentatoimi
Vastaväittäjä
Professori Lasse Niemi, Aalto-yliopisto
Kustos
Professori Petri Sahlström, Oulun yliopisto
Tutkimus vaatii läpinäkyvyyttä tilintarkastajien asiakasportfolioista
Viime vuosina mediassa on käyty keskustelua tilintarkastajien suurista asiakasmääristä ja niiden vaikutuksesta tilintarkastuksen laatuun (esim. YLE 16.7.2024). KTM Jenni Jääskön tuore väitöstutkimus Oulun yliopistosta osoittaa, että huoli on perusteltu, vaikkakaan yksittäinen asiakasmäärä ei vielä kerro koko totuutta. Jääskön mukaan tilintarkastajien asiakasportfolioita olisi syytä tarkastella huomattavasti laajemmin.
"On aivan eri asia työmäärän kannalta tarkastaa esimerkiksi sata pientä, ennestään tuttua yritystä kuin ottaa tarkastettavaksi sata suurta uutta asiakasta. Pelkkä asiakasluku ei selitä työmäärän vaihtelua, vaan portfolioiden koostumus vaikuttaa merkittävästi", Jääskö korostaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti uudet asiakkaat ja suuret yritykset lisäävät tilintarkastajien työkuormaa, mikä voi heikentää tarkastusten laatua. Laadun heikkeneminen näkyy erityisesti kansainvälisten Big 4 -tilintarkastusyhteisöjen pienten asiakkaiden kohdalla. Sen sijaan aiemmilta vuosilta tutut ja pienemmät asiakkaat kuormittavat tarkastajia vähemmän. Tämä viittaa siihen, että nykyinen keskustelu kaipaa syvempää ymmärrystä asiakasportfolioiden rakenteesta.
Asiakasportfolioista saatava hyödyllinen tieto ei kuitenkaan rajoitu vain työmäärään. Jääskön tutkimus osoittaa myös, että tilintarkastajien toimialaerikoistuminen ja monipuolinen kokemus voivat parantaa tarkastusten laatua. Lisäksi säännöllinen tilintarkastajien rotaatio tuo tarkastuksiin tuoretta näkökulmaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia asiakasyrityksille.
Kansainvälisesti suunta on jo kääntymässä kohti läpinäkyvyyttä. Yhdysvalloissa etenee aloite, joka vaatisi listayhtiöitä tarkastavilta vastuullisilta tilintarkastajilta ja tilintarkastusyhteisöiltä julkista tietoa heidän asiakasportfolioistaan ja työmääristään. Jääskö pitää tätä kehitystä tervetulleena ja toivoo näkevänsä vastaavia päätöksiä myös Euroopassa lähitulevaisuudessa.
Väitöstutkimuksen viesti on selvä: jotta yritykset ja sidosryhmät voisivat arvioida tilintarkastuksen laatua nykyistä paremmin, tarvitaan enemmän tietoa tilintarkastajien asiakasportfolioista.
"On aivan eri asia työmäärän kannalta tarkastaa esimerkiksi sata pientä, ennestään tuttua yritystä kuin ottaa tarkastettavaksi sata suurta uutta asiakasta. Pelkkä asiakasluku ei selitä työmäärän vaihtelua, vaan portfolioiden koostumus vaikuttaa merkittävästi", Jääskö korostaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti uudet asiakkaat ja suuret yritykset lisäävät tilintarkastajien työkuormaa, mikä voi heikentää tarkastusten laatua. Laadun heikkeneminen näkyy erityisesti kansainvälisten Big 4 -tilintarkastusyhteisöjen pienten asiakkaiden kohdalla. Sen sijaan aiemmilta vuosilta tutut ja pienemmät asiakkaat kuormittavat tarkastajia vähemmän. Tämä viittaa siihen, että nykyinen keskustelu kaipaa syvempää ymmärrystä asiakasportfolioiden rakenteesta.
Asiakasportfolioista saatava hyödyllinen tieto ei kuitenkaan rajoitu vain työmäärään. Jääskön tutkimus osoittaa myös, että tilintarkastajien toimialaerikoistuminen ja monipuolinen kokemus voivat parantaa tarkastusten laatua. Lisäksi säännöllinen tilintarkastajien rotaatio tuo tarkastuksiin tuoretta näkökulmaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia asiakasyrityksille.
Kansainvälisesti suunta on jo kääntymässä kohti läpinäkyvyyttä. Yhdysvalloissa etenee aloite, joka vaatisi listayhtiöitä tarkastavilta vastuullisilta tilintarkastajilta ja tilintarkastusyhteisöiltä julkista tietoa heidän asiakasportfolioistaan ja työmääristään. Jääskö pitää tätä kehitystä tervetulleena ja toivoo näkevänsä vastaavia päätöksiä myös Euroopassa lähitulevaisuudessa.
Väitöstutkimuksen viesti on selvä: jotta yritykset ja sidosryhmät voisivat arvioida tilintarkastuksen laatua nykyistä paremmin, tarvitaan enemmän tietoa tilintarkastajien asiakasportfolioista.
Viimeksi päivitetty: 2.6.2025