Traumaa uudelleen kohtaamassa: Nykyaikainen amerikkalainen runous, journalismi ja trauma

Linnanmaa, Wetteri-auditorio (IT115)

Master of Arts Matthew Moran

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Kielet ja kirjallisuus

Nykyaikainen amerikkalainen runous, journalismi ja trauma

Professori Joel Kuortti, Turun yliopisto

Professori Kuisma Korhonen, Oulun yliopisto

Yhdysvaltalaisen runouden vastaus uutisointiin traumasta 2000-luvulla

Tutkimuksessa käsitellään tapoja, joilla nykyajan yhdysvaltalainen etninen runous ottaa osaa julkiseen keskusteluun rodusta ja etnisyydestä. Tutkimukseen valittujen yhdysvaltalaisten etnisten runoilijoiden tuotanto kiinnittää huomiota journalismissa laajalle levinneisiin stereotypioihin ei-valkoisista amerikkalaisista 2000-luvulla tapahtuneiden tragedioiden kautta.

Runoilijat ovat Anthony Cody, Claudia Rankine, Martin Espada, Suheir Hammad ja Walidah Imarisha. Traumaattiset tapahtumat ovat 9/11, hurrikaani Katrina, Trayvon Martinin kuolema ja valkoisen nationalismin nousu Donald J. Trumpin valinnan jälkeen.

Tutkimuksen mukaan runous voi avata lukijoille uusia käsityksiä amerikkalaisesta ja maailmanlaajuisesta rasismista. Tutkimus esittää myös, kuinka uudet teknologiat ovat tehneet runoudesta valtavirtaisempaa ja paremmin saavutettavissa olevaa 2000-luvulla. Lopuksi tutkimus esittää tapoja, joilla runous edistää osallisuutta ja tasa-arvoa. Tutkimuksen mukaan runous voi auttaa lukijoita ymmärtämään, kenelle on ja kenelle ei ole myönnetty Yhdysvaltain kansalaisuuden suomia täysiä etuoikeuksia.
Viimeksi päivitetty: 22.8.2023