Uusia tekniikoita ja menetelmiä tervekudoshaittojen, erityisesti rektumannosten pienentämiseksi eturauhasen syövän sädehoidossa

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 7

Filosofian lisensiaatti Vesa-Pekka Heikkilä

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, lääketieteellisen kuvantamisen, fysiikan ja tekniikan tutkimusyksikkö

Lääketieteellinen fysiikka

Dosentti Simo Hyödynmaa, Tampereen yliopisto

Dosentti Antero Koivula, Oulun yliopisto

Tervekudoshaittojen pienentäminen eturauhasen sädehoidossa

Väitöskirjassa on kehitetty uusi menetelmä ja laitteisto neulojen asettelemiseen eturauhasen sisäisessä sädehoidossa. Työssä tutkittiin myös DuraSeal® geelin käyttöä välikemateriaalina eturauhasen ja peräsuolen välissä sekä geelin vaikutusta peräsuoliannoksiin ulkoisessa ja sisäisessä sädehoidossa. Geelin käyttö pienentää selkeästi peräsuoliannoksia ja siten myös mahdollisesti haittavaikutuksia molemmissa sädehoitotekniikoissa.

Eturauhasen syöpä on läntisten maiden miesten yleisin syöpä. Arviolta 60 % eturauhassyöpäpotilaista saa sairauden jossakin vaiheessa sädehoitoa. Sädehoito perustuu syöpäsolujen tuhoamiseen ionisoivalla säteilyllä. Säteily vaikuttaa kuitenkin myös ympäröiviin tervekudoksiin aiheuttaen mahdollisia haittavaikutuksia jopa vuosien päästä. Sädehoitoa voidaan antaa sisäisesti ja ulkoisesti.

Työssä kehitetyllä laitteistolla voidaan sisäisessä sädehoidossa asettaa kaikki neulat samanaikaisesti eturauhaseen, kun normaalisti ne asetellaan yksi kerrallaan. Menetelmällä nopeutetaan toimenpidettä, jolloin eturauhasen turpoaminen ei ehdi vaikuttaa radioaktiivisten jyvien asettelutarkkuutta heikentävästi. Samassa yhteydessä rakennettiin myös laitteisto laadunvalvontaa ja harjoittelua varten.

Geelin käyttö välikemateriaalina on erityisen hyödyllistä ulkoisessa sädehoidossa käytettäessä isoja hoitoannoksia sekä ulkoisen ja sisäisen sädehoidon yhdistelmähoidoissa. Hoitojakson ollessa pitkä tapahtuu geelin häviämistä, jolloin alkuperäisen suunnitelman mukainen annosjakauma muuttuu. Työssä tutkittiin tarvitseeko annossuunnitelmaa muuttaa tämän takia hoitojakson aikana. Mukautettu suunnittelu on verraten työläs ja hankala toteuttaa vaatien lisäresursseja. Tämän työn perusteella mukautettu suunnittelu käytettäessä välikegeeliä ulkoisessa sädehoidossa pienentää edelleen peräsuoliannoksia, mutta ei ole välttämätöntä.