Ympäristöaltisteiden ja ravinnon yhteydestä sikiön kehitykseen

Luentosali F202, Aapistie 5 B

Ympäristöaltisteiden ja ravinnon yhteydestä sikiön kehitykseen

Ravitsemustieteen maisteri Hamudat Balogun

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Väestöterveyden tutkimusyksikkö, Ympäristöterveyden ja keuhkosairauksien tutkimuskeskus

Kansanterveystiede

Professori Anna Hansell, Centre for Environmental Health and Sustainability (CEHS), Leicesterin yliopisto

Professori Jouni J. K. Jaakkola, Lääketieteellinen tiedekunta, Oulun yliopisto

Ilmansaasteille altistumisen ja ravinnon yhteys sikiön kehitykseen

Väitöskirja koostuu kolmesta tutkimuksesta. Kaksi ensimmäistä käsittelevät raskauden aikaisen ilmansaasteille altistumisen vaikutusta sikiön kehitykseen. Kolmas tutkimus käsittelee äidin d-vitamiinin saannin vaikutusta lapsen kehitykseen. Odottavien äitien altistuminen tietyille ilmansaasteille voi olla yhteydessä matalaan syntymäpainoon tai kohtukuolemiin. Kolmannen tutkimuksen mukaan liian vähäinen d-vitamiininsaanti saattaa lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023