Yritysten yhteiskuntavastuun merkityksellistäminen

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Oulun yliopisto, Linnanmaa, LO124

Väitöksen aihe

Yritysten yhteiskuntavastuun merkityksellistäminen

Väittelijä

Kauppatieteiden maisteri Minna Ahokas

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Markkinointi, johtaminen ja kansainvälinen liiketoiminta

Oppiaine

Johtaminen ja kansainvälinen liiketoiminta

Vastaväittäjä

Professori Kenneth Møl­bjerg Jørgensen, Malmön yliopisto

Kustos

Dosentti Anniina Rantakari, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lisää tapahtuma kalenteriin

Yritysten yhteiskuntavastuun merkityksellistäminen

Yritysten yhteiskuntavastuu (CSR) on noussut suosituksi käsitteeksi ja käytännöksi, johon lähes kaikki merkittävät yritykset ovat sitoutuneet. Todellisuudessa se on kuitenkin monimutkainen ja kiistanalainen ilmiö – erityisesti lääketeollisuudessa. Lääkkeet pelastavat ihmishenkiä, mutta alan toimintaa myös kritisoidaan usein ja sen liiketoimintaan liittyy eettisiä dilemmoja.

Tämä väitöskirja tarkastelee, miten 12 monikansallisen lääketeollisuuden yrityksen johtajaa ymmärtää ja tulkitsee CSR:ää päivittäisessä työssään.

Haastatteluihin perustuen, joissa keskityttiin henkilökohtaisiin kertomuksiin ja ”antenarratiiveihin” – pirstaloituneisiin ja nouseviin tarinoihin, tutkimus osoittaa, että CSR tällä alalla on politisoitunutta, monitulkintaista ja täynnä jännitteitä. Johtajat kuvasivat jatkuvaa tasapainottelua voiton maksimoinnin ja eettisten näkökulmien välillä, tiukkojen sääntöjen noudattamista sekä luottamuksen ylläpitämistä. He näkivät CSR:n osana ydintoimintoja, kuten tutkimus- ja kehitystoimintaa, markkinoille pääsyä, toimitusketjun hallintaa ja kaupallisia toimintoja, ei irrallisena toimintona.

Tulokset osoittavat, että CSR:n merkitys muotoutuu usein kontekstin mukaan: strategiset tavoitteet voivat olla ristiriidassa käytännön toimintaympäristön vaatimusten kanssa, ja eettiset aikomukset kohtaavat usein kaupallisia paineita.

Tutkimus korostaa, että CSR ei ole tarkkaan määritelty käsite tai muuttumaton sopimus toiminnasta, vaan jatkuva tulkinnan ja sopeutumisen prosessi liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa.
Viimeksi päivitetty: 15.8.2025