Lahjoita muisti- ja aivosairauksien tutkimukseen

Arviolta jopa 200 000 suomalaista sairastaa muistisairautta, ja väestön ikääntymisen myötä yhä useampi meistä sairastuu. Etenevistä muistisairauksista yleisin on Alzheimerin tauti. Siihen, kuten muihinkaan muistisairauksiin, ei ole olemassa parantavia hoitoja.

Oulun yliopistossa muistisairauksien parissa työskentelee laaja joukko tutkijoita. Tutkimuksella pyritään löytämään keinoja muistisairauksien diagnostiikkaan, varhaiseen toteamiseen ja hoitoon.
Professor Vesa Kiviniemi in the 'brain cleaner' laboratory.

Läpimurto Alzheimerin taudin tutkimuksessa

Professori Vesa Kiviniemen tutkimuksen kohteena on aivojen glymfaattinen järjestelmä. Sen tehtävänä on puhdistaa aivoja kuona-aineista erityisesti unen aikana. Alzheimerin taudin tutkimuksessa tehtiin läpimurto, kun Kiviniemen tutkimusryhmä onnistui kuvaamaan tautia sairastavien aivoissa poikkeaman glymfaattisen järjestelmän toiminnassa.

Löydöksellä on ratkaiseva merkitys Alzheimerin tautiin johtavien mekanismien ymmärtämisessä ja pitkällä tähtäimellä myös taudin ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

Juuri nyt tutkijoiden tavoitteena on löytää keinoja glymfaattisen järjestelmän toiminnan tehostamiseen ja siihen kohdistuvien hoitojen testaamiseen.

Aivopesurista apua tutkimukseen ja hoitojen kehittämiseen

Oulun yliopiston lahjoitusvaroilla on saatu hankittua aivosairauksien tutkimusta varten FUS LiFu -laite eli kansankielellä aivopesuri. Tämä laadukas veri-aivoestettä aukaiseva, fokusoitu ultraäänilaitelaitteisto asennettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan syksyllä 2023. Tällä hetkellä laite on koekäytössä. Laite mahdollistaa erilaisten täsmähoitojen tutkimisen ja voi olla ratkaiseva askel parantavien hoitojen kehittämisessä esimerkiksi Alzheimerin tautiin, mutta myös moniin muihin aivosairauksiin.

Lahjoittamalla voit tukea aivosairauksien tutkimusta

Lahjoitukset ja testamentit ovat olleet vaikuttamassa siihen, että aivotutkimuksessa ja etenkin Alzheimerin taudin tutkimuksessa olemme jo saavuttaneet läpimurtoja. FUS-laitehankinta mahdollistaa uudet tutkimusavaukset.

Lahjoittaminen aivotutkimukseen on edelleen ajankohtaista, sillä lahjoitusvaroin voimme kasvattaa olemassa olevaa tutkimusryhmää sekä tukea tutkimukseen liittyvää kansainvälistä yhteistyötä.

Lahjoita ja tue tutkimusta!

Lahjoita ja ole mahdollistamassa uusia tieteen läpimurtoja!
Mikäli lahjoituksesi ylittää 10 000 euroa, olethan yhteydessä varainhankinta@oulu.fi

Aivosairauksien tutkimus Oulun yliopistossa

Oulun yliopistossa tehdään yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan ja kansainvälisen tutkimusyhteisön kanssa merkittävää tutkimusta aivosairauksien saralla. Tutkimusta tehdään mm. Oulun yliopiston lääketieteen tekniikan ja terveystieteiden tutkimusyksikköön kuuluvan toiminnallisen neurokuvantamisen tutkimusryhmässä sekä kliinisen lääketieteen tutkimusyksikössä. Tutkimuksella pyritään löytämään keinoja mm. aivosairauksien diagnostiikkaan, varhaiseen toteamiseen ja hoitoon.

Usein kysyttyä aivopesurista

FUS LiFu -laite eli kansankielellä aivopesuri (engl. "Brain cleaner") ja sen mahdollisuudet ovat herättäneet laajaa kiinnostusta. Alta löydät vastauksia aivopesurista usein esitettyihin kysymyksiin.