Tietoiskut

Osallistu tietoiskuun helposti Zoomissa, tilaa ryhmällesi kiinnostava koulutus tietoiskutarjottimelta tai pyydä koulutus omasta aiheesta.

Kirjaston tietoiskut

Tietoiskut on tarkoitettu Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä  OYSin henkilökunnalle. Osallistu helposti Zoomissa. Ei ennakkoilmoittautumista, ellei toisin mainita.

Tervetuloa!

Laita viestiä, jos sinulla on kysyttävää tai toivoisit tietoiskua jostain muusta aiheesta:

informationservice@oulu.fi

Tietoiskutarjotin

Tutkija / opettaja, kutsu informaatikko tutkimusryhmäsi tapaamiseen. Valitse kiinnostava koulutus tietoiskutarjottimelta tai pyydä koulutus omasta aiheesta.
Valitse tarjonnasta sopiva kokonaisuus ja ota yhteyttä: informationservice@oulu.fi

Kirjasto ABC ja kirjaston oppaat
Yliopiston kirjaston palvelut tutkijoille ja opettajille. Tiedonhaun tieteenalaoppaat, työkaluoppaat, tietoaineisto-oppaat, muita oppaita tutkimuksen tueksi.

Oula-Finna -kokoelmatietokanta: painetut ja elektroniset kirjat/lehdet
Haku, varauksen tekeminen, lainojen uusiminen ja yhteislainaus. Kirjaston elektroniset tietoaineistot. E-aineistojen etäkäyttö.

Tieteenalasi tietokantoja
Esimerkiksi Scopus, Web of Science, Medline, Ebsco- tai ProQuest-tietokannat. Alert- eli vahtipalvelut tietokannoissa.

Viitteidenhallinta
Mendeley. Luo tietokanta itse valituista viitteistä, kirjoita lähdeviitteet tekstiin ja tee lähdeluettelo. Jaa viitteet muiden kanssa.

Tutkimusyhteistyökumppaneiden haku
SciVal-työkalu.

Julkaisukanavan valinta
Tieteellisten lehtien arviointityökalut.

Avoin julkaiseminen
Open access -lehdet. Rinnakkaistallentaminen.

Väitöskirjan julkaiseminen Acta Universitatis Ouluensis –sarjassa
Julkaisuprosessi ja sen ohjeistus.

Julkaisutietojen kerääminen yliopiston tutkimustietojärjestelmään
Julkaisutiedot ja rinnakkaistallentaminen. OuluCRIS –tietokanta.

Tutkijaprofiilit
ORCID-tutkijatunniste. Julkaisun näkyvyyden lisääminen Scopus – ja Web of Science -tietokannoissa sekä Google Scholarissa.

Tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva tutkimustoiminnan vastuullinen arviointi
Julkaisuanalyysien tekeminen, SciVal-työkalu.

Sähköiset opinnäytteet
Opinnäytteiden syöttöjärjestelmä Laturi. Tekijänoikeudet opinnäytetöissä.