Vinkkejä etäopiskeluun

Kotona opiskelu vaatii itsekuria ja rutiineja. Näiden opintopsykologien kokoamien vinkkien avulla saat rytmiä opiskeluusi ja vinkkejä kotona opiskeluun.

Etänä toimiminen vaatii itsekuria ja se voi tuntua ajoittain haastavalta. Eri ihmisille eri asiat ovat työläitä. Joku voi kärsiä yksin työskentelystä sosiaalisten virikkeiden puutteen takia. Toisella voi olla vaikeuksia luoda opiskelua ja työntekoa kannattelevia rutiineja ja käytäntöjä. Keskittymiskyky voi kotioloissa kärsiä. Kotona on myös helpompi vitkutella ja alkaa toimitella opiskeluun ja työntekoon liittymättömiä asioita. 

Tällä hetkellä elämä ylipäätänsä näyttää ja tuntuu kovin erilaiselta kuin se, mihin olemme tottuneet. Monet meille tärkeät vapaa-ajan harrastukset ja aktiviteetit ovat tauolla. Voi tuntua tyhjältä, hämmentävältä ja turvattomalta. Ehkä tässä voisi helpottaa ajatus siitä, että kyseessä on kuitenkin rajallinen jakso elämässäsi (siitä huolimatta, että emme voi tietää poikkeustilanteen kestosta etukäteen). Tilanteessa elämistä ja erilaisia selviytymis- ja säätelykeinoja voi oppia. Uusia, mahdollisesti jopa kaipaamiasi, ajanpuutteen takia sivuun jääneitä asioita ja tekemisiä voi nyt tietoisesti harjoittaa. Miten voisit pitää paremmin huolta itsestäsi? Onko nyt hyvä hetki harjoitella tietoisuustaitoja ja rentoutusharjoituksia, kuunnella mielimusiikkia, katsella sarjoja ja elokuvia, lukea kirjoja tai kuunnella äänikirjoja tai podcasteja?

Stressaantuneina tarvitsemme toisia. Toisten kanssa työskentely ja opiskelu ovat usein voimavaratekijöitä. Koeta löytää tapoja pitää yhteyksiä ihmisiin netin ja puhelimen kautta. Kysele myös toisten kuulumisia. Auttaminen ja yleisesti prososiaalinen toiminta on meille lajityypillistä ja tuottaa mielihyvää.

Jos olet sosiaalisesti kuormittunut paljosta yhteistyöstä opiskelussa ja työssä, voit käyttää tätä aikaa elpymiseen ja omatahtiseen työskentelyyn. Ehkäpä tällaisen pakkoeristyksen jälkeen osaamme arvostaa ryhmätöitä ja kokouksia sekä olla kiitollisia siitä, että saamme olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Ehkä suvaitsevaisuutemme ja yhteistyökykymme- ja halumme lisääntyvät vain siitä ilosta, että saa olla ja tehdä taas yhdessä?

Vallitseva tilanne epävarmuustekijöineen saattaa herättää voimakkaita ja vaikeilta tuntuvia tunteita, kuten stressiä, pelkoa, levottomuutta, paniikkia, huolta ym. Nyt olisi hyvä antaa tunteiden tulla, olla ja mennä ilman, että niitä jää pyörittelemään ja niihin jumittaa. On paljon hyviä keinoja, joilla voi vaikuttaa fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Olisi hyvä olla herkillä myös sen suhteen, että ei turvaudu yksinomaan sellaisiin keinoihin, jotka pitkällä tähtäimellä ovat vahingollisia, esim. päihteet vaikeiden tunteiden lievittäjinä tai itsensä turruttaminen liialla pelaamisella.  

Seuraavassa vinkkejä joiden avulla voit rakentaa sujuvaa arkea. Voit myös katsoa tiivistelmän alla mainituista vinkeistä. 

  1. Suunnittele etukäteen mitä opiskelet ja milloin. Voit esimerkiksi tehdä aikataulun ja to do listan. Ohjeita kalenterin tekoon löytyy täältä

  2. Pidä kiinni päivittäisistä rutiineista. Ne luovat selkeyttä arkeen ja auttavat aivoja keskittymään olennaiseen asiaan. Hyvin suunnitelulla tekemisellä kapasiteettia ja keskittymiskykyä voi suunnata opiskeluun ja työntekoon. Muista myös pitää kiinni vuorokausirytmistä: nuku riittävästi, mene nukkumaan ja herää suunnilleen vakioaikoina sekä huolehdi säännöllisestä ruokarytmistä välttäen liian pitkiä ruokailuvälejä.

  3. Rytmitä opiskeluasi. Työskentele esimerkiksi 45min ja pidä sen jälkeen pieni tauko. Älä oleta kykeneväsi työskentelmään 8h yhteenmenoon. Muista siis jaloitella ja liikkua sekä palata työhön tauon jälkeen. Rytmitystä voi tehdä esimerkiksi Pomodoro tekniikan avulla. 

  4. Rauhoita opiskelutilasi ja opiskelusi. Järjestä itsellesi rauhallinen ja viihtyisä työympäristö, jossa sinua ei keskeytetä.  Nykyisen viriketulvan aikana olemme itse usein se tekijä, joka aiheuttaa keskeytyksiä: esimerkiksi katsomme sähköposteja, viestimme ja seuraamme mediaa samalla, kun opiskelemme tai teemme töitä. Aivot tottuvat siihen, että jotain uutta herätettä pitäisi saada kokemuspiiriin vähän väliä, ”multitaskaajan” voi olla enää vaikeaa pitäytyä yhden asian äärellä hermoston totuttua siihen, että jokin uusi virike palkitsee nopeasti. Oppiminen on työnä vaativaa mm. siksi, että palkinto ja onnistumisen kokemus voi tulla vasta pidemmän ajan päästä, ponnistelun tuloksena. Jos olemme kovin tottuneita välittömään palautteeseen ja sen tuottamaan mielihyvään (esim. joku kiva viesti kaverilta vastauksena omaan viestiin), meidän pitää tietoisesti harjoitella sitkeyttä vaikealta tuntuvan asian äärellä. Etäopiskelu- tai työtilanteessa on vielä aiempaa todennäköisempää harhautua puhelimen ääreen, koska sen kautta tulee työskentelyyn liittyvää informaatiota. Yritä kuitenkin säädellä puhelimen käyttöä ja välttää turhia keskeytyksiä tilanteessa, jossa muutenkin on vaalittava keskittymiskykyä. Puhelimen ääreen jumittuu todella helposti ja se toimii oivana vitkuttelun apuvälineenä.

  5. Pohdi kuinka sinä opit parhaiten: auttaako sinua tekstin ääneen lukeminen, käsitekartat tai korostekynät? Tutustu eri opiskelutekniikoihin ja tunnista sinun tapasi oppia.  Muista että motivaatio ja opiskelufiilis syntyvät tekemällä. Tekemisen aloittamiseksi on turha odotella motivaatiota tai hyvää fiilistä, koska nämä harvoin edeltävät työskentelyä, mutta kylläkin kehittyvät sen kuluessa. Näissä poikkeusoloissa ota yhteyttä toisiin matalalla kynnyksellä, jos sinusta tuntuu, että jäät liian yksin.

  6. Opiskele ja työskentele yhdessä: Yhteistyötä on tärkeä jatkaa, vaikka emme voi olla kasvokkain tekemisissä. Jollekulle virtuaalityöskentely yhdessä voi tuntua tarpeettomalta tai hankalalta, mutta viimeistään nyt on hyvä syy ottaa digiloikka ja totutella uusiin kanssakäymisen muotoihin virtuaalisesti. Kannattaa sopia säännöllisiä tapaamisia työnteon ja opiskelun tiimoilta sekä puhtaasti sosiaalisista syistä: on tärkeää voida jakaa kokemuksia siitä, mitä on olla eristyksissä. Ole mielellään aktiivinen sellaisten työ- tai opiskelukavereidesi suuntaan, jotka eivät itse ole aloitteellisia. Kysele kuulumisia, näytä kiinnostusta. Nyt kannattaa perustaa erilaisia ryhmiä ja kanavia – näissä käytettävistä alustoista te opiskelijat olette varmasti enemmän kartalla!

  7. Pidä huolta omasta jaksamisestasi. Muista ulkoilla, syödä ja levätä. Tee joka päivä jotain, josta pidät. Voit katsoa myös vinkkejä hyvinvoinnin tueksi ja ahdistuksen kanssa selviytymiseen

Lähteet: Åbo Akademin  opintopsykologi, Turun ammattikorkeakoulun opintopsykologit sekä Oulun yliopiston opintopsykologit

Viimeksi päivitetty: 24.8.2020