Nekrotisoivaan haimatulehdukseen liittyvän haimafistelin diagnostiikka, hoito ja profylaksia sekä akuutin haimatulehduksen pitkäaikaisennuste

Oulun Yliopistollinen sairaala, kirurgian klinikan luentosali 1

LL Heikki Karjula

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Medical Research Center

Kirurgia

Professori Ari Leppäniemi, Helsingin Yliopistollinen sairaala

Professori Jyrki Mäkelä, Oulun Yliopistollinen sairaala

Vaikeaan haimatulehdukseen liittyvän haimatiehytvaurion diagnostiikka, hoito ja ennaltaehkäisy sekä akuutin haimatulehduksen pitkäaikaisennuste

Äkillinen vaikea haimatulehdus ja erityisesti siihen liittyvä bakteeri-infektio on sairaus, johon liittyy korkea komplikaatio- ja kuolleisuusriski. Taudin hoitoa vaikeuttaa usein tulehduksen lisäksi haimatiehytvaurio.

Tulehtuneen ja kuolioon menneen haimakudoksen tehokkain hoito on leikkaus. Tutkimuksessa ilmeni, että leikkauksen jälkeen kaikille potilaille kehittyi haimatiehytvaurio. Suositusten mukaan tiehytvaurion diagnosointiin käytetään vaurioalueen haimanesteanalyysia, joka tutkimuksessa osoittautui epäluotettavaksi. Leikkaus tulisikin suorittaa tähystämällä, jossa kuolioon mennyt ja tulehtunut haimakudos kanavoidaan mahalaukkuun. Näin vältytään avoleikkauksiin liittyviltä komplikaatioilta kuten haimanestevuodolta.

Tutkimuksessa selvitettiin myös haimatiehytvaurion ennaltaehkäisyä. Tähystyksessä haimatiehyeeseen varhain asetettu muoviproteesi ei ehkäissyt vauriota eikä edistänyt potilaiden paranemista.

Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin myös äkilliseen haimatulehdukseen sairastuneiden työikäisten potilaiden pitkäaikaiskuolleisuutta 10 vuoden aikana. Tutkimus osoitti, että erityisesti alkoholin aiheuttaman haimatulehduksen ennuste on huono ja näiden potilaiden kuolleisuus oli noin viisinkertainen normaaliväestöön verrattuna. Alkoholin aiheuttama vaikea haimatulehdus osoittautui yhtä tappavaksi taudiksi kuin paksu- ja peräsuolisyöpä: 10 vuoden seurannassa noin 40% sairastuneista kuoli. Korkea kuolleisuus johtuu alkoholin käytöstä ja siihen liittyvistä sairauksista.

Tilastokeskuksen mukaan maassamme kuolee vuosittain paksu- ja peräsuolisyöpään huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin alkoholin suurkulutuksen aiheuttamiin sairauksiin, kuten vaikeaan haimatulehdukseen ja sen seurauksiin. Meillä on kattavat kansalliset ja kansainväliset hoito- ja seurantasuositukset erilaisten syöpäsairauksien kohdalla, mutta alkoholismin ja sen aiheuttamien sairauksien hoito ontuu maassamme.