Suostuttelevat mobiilisovellukset terveellisten elämäntapojen edistämiseen

Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/68977528373

Suostuttelevat mobiilisovellukset terveellisten elämäntapojen edistämiseen

Diplomi-insinööri Sanaul Haque

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Lääketieteellisen kuvantamisen, fysiikan ja tekniikan tutkimusyksikkö

Lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka

Tohtori Elisabetta Farella, FBK-ICT Irst, Trento, Italia

Professori Timo Jämsä, Oulun yliopisto

Teknologian avulla voidaan tukea terveellisiä elintapoja

Md Sanaul Haque osoittaa Oulun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa, että teknologian avulla voidaan tukea elintapamuutosta.

Roomalainen runoilija Virgil totesi jo 2 000 vuotta sitten, että terveys on suurin vauraus. Modernissa sivilisaatiossa ihmiset ovat oppineet ymmärtämään terveellisten elämäntapojen tärkeyden. Epäterveelliset elämäntavat ovatkin yksi tärkeimpiä syitä monien kroonisten tautien kuten esimerkiksi syövän, sydänsairauksien ja diabeteksen esiintymiselle.

Terveen elämän ylläpito edellyttää elintapojen parantamista. Ihmiset viettävät merkittävän osan ajastaan työpaikalla, minkä vuoksi työpaikoilla tapahtuvat terveydenedistämistoimenpiteet ovatkin tärkeitä, erityisesti sellaiset, joissa pyritään muuttamaan ruokailu- ja liikuntatottumuksia.

Mobiililaitteilla toteutettavat terveyssovellukset (mHealth) saattavat tarjota ratkaisun käyttäjien motivoinnissa terveellisempiin elintapoihin. mHealth-ratkaisujen vaikuttavuutta ei ole yleensä osoitettu, ja siksi onkin suositeltu näiden ratkaisujen käyttökelpoisuuteen kohdistuvaa tutkimusta.

Tässä väitöstutkimuksessa kehitettiin mHealth-ratkaisuja ja arvoitiin niiden käyttökelpoisuutta terveyskäyttäytymisen muutokseen työympäristössä. Erityisesti tutkittiin terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa työpäivän aikana. Käyttäytymismuutosta edistävien ratkaisuiden suunnittelussa ja kehitystyössä käytettiin ns. suostuttelevia käyttäjäkeskeisiä suunnittelutekniikoita.

Tutkimus osoittaa kuinka käyttäytymisteorioita voidaan hyödyntää mobiilisovellusten suunnittelussa. Sovellusten toimivuus arvioitiin kokeellisissa tutkimusasetelmissa määrällisillä ja laadullisilla kyselytutkimuksilla. Tulokset osoittavat, että sovellusten suunnitteluprosessi oli onnistunut lähestymistapa, ja sitä voidaan käyttää tulevaisuuden suostuttelevissa mHealth-sovelluksissa.