Proteiineihin sitoutuneet sitrulliini ja homositrulliini nivelreumassa. Rakenteellisesta homologiasta johtuvat sekoittavat ominaisuudet.

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 9

Filosofian maisteri Sanna Turunen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, diagnostiikan laitos, kliininen kemia

Kliininen kemia

Professori Jorma Ilonen, Itä-Suomen yliopisto ja Turun yliopisto

Professori Juha Risteli, Oulun yliopisto

Muutokset proteiineissa nivelreuman taustalla?

Nivelreuma on autoimmuunitauti, jossa elimistön puolustusjärjestelmä hyökkää nivelen rakenteita vastaan aiheuttaen tulehduksen. Mikäli tulehdusreaktiota ei saada pysäytettyä, nivelen rusto- ja luurakenteet syöpyvät ja nivelen toiminta häiriytyy.

Väitöstutkimuksessa löydettiin nivelreumapotilaan proteiineista uudenlainen muutos. Reumapotilaan tulehtuneesta nivelkudoksesta löydettiin homositrulliinia, joka on sitrulliinin kaltainen aminohappo. Vasta-aineet sitrulliinia sisältäviä proteiineja vastaan ovat yleisiä nivelreumapotilailla. Näiden vasta-aineiden esiintyminen on yhdistetty vaikeampaan taudinkuvaan. Vasta-aineet voivat ilmaantua potilaan verenkiertoon jo vuosia ennen nivelreuman puhkeamista ja niiden alkuperää ei tunneta.

Väitöstutkimuksessa tutkittiin kokeellisesti voisiko homositrulliini aiheuttaa sitrulliiniin sitoutuvia vasta-aineita. Tutkimuksessa tuotettiin kaneissa vasta-aineita sitrulliinia ja homositrulliinia sisältäviä proteiinirakenteita vastaan ja havaittiin molemmilla tavoilla tuotettujen vasta-aineiden sitoutuvan sekä sitrulliinia että homositrulliinia sisältäviin rakenteisiin. Immunologisella menetelmällä osoitettiin, että kilpailutilanteessa vasta-aineet pystyivät kuitenkin erottamaan sitrulliinin ja homositrulliinin toisistaan samassa rakenteessa.

Proteiinien sitrullinaatiota on tutkittu nivelreumassa ja neurologisissa taudeissa, mutta homositrulliinin olemassaoloa tai sen vaikutusta tutkimusmenetelmiin ei ole huomattu. Väitöstutkimuksessa osoitettiin, että sitrulliinin tunnistamiseen käytetyt kaupalliset immunologiset menetelmät reagoivat sitrulliinin lisäksi myös homositrulliinin kanssa, mikä on syytä huomioida sitrullinaatiota tutkittaessa.

Sekä sitrulliini että homositrulliini muodostuvat valmiisiin proteiineihin. Sitrulliini on entsyymireaktion tuote, kun taas homositrulliini muodostuu spontaanisti syanaatin reagoidessa proteiinin lysiinin kanssa. Syanaattia muodostuu elimistössä virtsa-aineen hajoamisesta tai entsyymireaktion tuotteena muun muassa tupakansavun tiosyanaatista. Tupakointi on ainoa nivelreumalle altistava ympäristötekijä.