Metformiini, statiinit ja kohdun runko-osan syövän riski ja ennuste tyypin 2 diabetesta sairastavilla naisilla

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 4

Lääketieteen lisensiaatti Reetta Arima

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, PEDEGO

Lääketiede

Dosentti Sakari Hietanen, Turun yliopistollinen keskussairaala/Turun yliopisto

Professori Ulla Puistola, Oulun yliopistollinen sairaala/Oulun yliopisto

Statiineja käyttävillä tyypin 2 diabetesta sairastavilla naisilla pienentynyt riski sairastua kohdun runko-osan syöpään

Väitöstutkimuksessa selvitettiin diabeteslääke metformiinin ja kolesterolia alentavien statiinien käytön yhteyttä kohdun runko-osan syövän riskiin ja ennusteeseen tyypin 2 diabetesta sairastavilla naisilla.

Kohdun runko-osan syöpä on naisten viidenneksi yleisin syöpä, johon sairastuu Suomessa vuosittain yli 800 naista. Syövän paranemisennuste on melko hyvä, mutta heikkenee levinneessä ja uusiutuneessa taudissa.

Diabeteksen hoidossa yleisesti käytetyllä metformiinilla ja kolesterolia alentavilla statiineilla on havaittu kohdun runko-osan syöpäsolujen kasvua estäviä vaikutuksia solutason tutkimuksissa. Aiempien potilastutkimusten tulokset näiden lääkkeiden yhteydestä kohdun runko-osan syövän riskiin ja ennusteeseen ovat kuitenkin olleet vaihtelevia.

Kansalliseen diabetestietokantaan pohjautuvassa väitöstutkimuksessa metformiinin käytöllä ei todettu olevan edullisia vaikutuksia kohdun runko-osan syöpään. Sen sijaan statiinien käyttäjillä oli pienentynyt riski sairastua kohdun runko-osan syöpään. Lisäksi statiinien käyttöön liittyi vähentynyt syöpäkuolleisuus kohdun runko-osan syövän harvinaisemmassa ja huonoennusteisemmassa ei-endometrioidissa alatyypissä.

Jatkossa mielenkiintoinen tutkimuskohde on selvittää statiinien vaikutusta kohdun runko-osan syöpään sairastuneiden naisten ennusteeseen, kun niitä käytetään osana syövän muuta lääkehoitoa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024