Videocastin kertomaa: Howspace ja sen monipuoliset ominaisuudet

Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat ja opettajat innostuivat Howspacesta. Digimentori Joakim Tervonen kertoo videocastissa, miten he ovat Howspacea käyttäneet.
Studiossa istuu kaksi henkilöä keskustelemassa.
Paula Vaskuri haastatteli Joakim Tervosta Studio Lipastossa.

Digipedaporinoita-videocast-sarjamme seitsemännessä osassa digimentori Joakim Tervonen kertoo kuinka Howspacea on hyödynnetty Oulun kauppakorkeakoulussa. Video on hieman yli neljätoista minuuttia pitkä ja se on tekstitetty.

Howspace on digitaalinen fasilitointialusta, joka kokoaa kaiken tekemisen yhteen paikkaan. Howspace on suunniteltu erityisesti fasilitaattorivetoisiin työpajoihin ja tapahtumiin.

Howspacen soveltaminen opintojaksoilla kauppakorkeakoulussa

Howspacen ominaisuuksista Joakim nostaa esille mahdollisuuden luoda ja hallita erilaisia oppimisprosesseja, jotka perustuvat yhteisölliseen työskentelyyn, keskusteluun ja vuorovaikutukseen. Howspace mahdollistaa monipuolisen sisällön jakamisen, kuten tekstit, kuvat, videot, äänet ja linkit. Lisäksi Howspace hyödyntää tekoälyä tekemällä keskusteluista tiivistelmiä.

Kauppakorkeakoulussa Howspacea on Joakimin mukaan käytetty muun muassa niin, että opiskelijat ovat lukeneet ja kommentoineet tieteellisiä artikkeleita Howspacessa, ja alusta on luonut tekoälyn avulla yhteenvedon keskustelun pääkohdista. Howspacen tekoälytyökalut keskusteluiden analysointiin ovat: sanapilvi, yhteenveto, teemaklusteri ja tunneanalyysi.

Toinen esimerkki on, että Howspacessa on esitelty vierailijaluennoitsijoita ja annettu opiskelijoille mahdollisuus esittää heille ennakkokysymyksiä. Näin on saatu aikaan aktiivista ja syvällistä vuoropuhelua opiskelijoiden ja asiantuntijoiden välillä.

Howspace on saanut kauppakorkeakoulussa positiivista palautetta sekä opettajilta että opiskelijoilta. Opettajat ovat pitäneet alustaa hyödyllisenä ja monipuolisena. Opiskelijat ovat arvostaneet alustan tarjoamaa mahdollisuutta osallistua, vaikuttaa ja oppia yhdessä muiden kanssa. Howspace on siis osoittautunut tehokkaaksi ja innostavaksi työkaluksi verkko-opetukseen.

Haastattelun jälkeen uutena ominaisuutena on tullut mahdollisuus kirjautua Howspaceen Moodlesta. Lue lisää Howspacen Moodle-integraatiosta.

Tutustu Howspaceen ict.oulu.fi-ohjesivustolla.

Kirjoittaja: Joni Liikala