Costa Ricassa ortopedisiä implantteja testaamassa

Läheiset henkilökohtaiset suhteet ovat avainasemassa sekä alueellisessa että kansainvälisessä TKI-yhteistyössä. Säännölliset vierailut eri toimijoiden välillä tehostavat käytännön tekemistä, mutta luovat myös pohjan yhteisten tutkimuskokonaisuuksien valmistelulle pitkällä aikavälillä. Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) -tutkimusryhmässä on viime vuosina vieraillut noin kolme ulkomaalaista tutkijaa vuosittain, ja esimerkiksi tänä vuonna ryhmän omat tutkijat tekevät vähintäänkin vastaavan määrän vierailuja kansainvälisiin yliopistoihin. Vuoden 2023 ensimmäinen, kahden viikon reissu Costa Ricaan helmi-maaliskuussa käynnistää 3D-tulostettujen ortopedisten implanttien tutkimuksessa esikliinisen testausvaiheen.
Timo Rautio, Miguel Araya ja Antti Järvenpää laboratoriossa

Matkalle lähtivät FMT-ryhmän tutkimusjohtaja Antti Järvenpää ja projektipäällikkö Timo Rautio. Costa Rica ei ole aivan lähimmäinen paikka matkustaa, kolmelle lennolle kului aikaa välilaskuineen reilu 30 tuntia. Pimeään ja kylmään tottuneille valkonaamoille lentokentälle saapuminen merkitsi kalsareiden vaihtamista shortseihin ja aurinkolaseihin Karibian trooppisen ilmaston helliessä mielialaa pitkän matkustuksen jälkeen. Vastassa lentoasemalla meitä odotteli FMT-ryhmässä edellisenä vuonna 6 kuukautta vieraillut Miguel Araya. Jälleennäkeminen lämmitti mieltä siinä missä ilmastokin.

Matkan taustalla on FMT-ryhmän tutkimus 3D-tulostettujen materiaalien laadun ja ominaisuuksien optimoinnista sekä Costa Rican teknologisen instituutin (TEC) tutkimukset keraamisten ortopedisten sovellusten kehittämisestä. Miguel oli tutustunut FMT-ryhmän artikkeleihin vuonna 2020, kun hän etsi yhteistyökumppania kokeillakseen uutta innovaatiota metallin 3D-tulostuksessa. Tutkimusryhmämme eri puolilta maailmaa löysivät nopeasti yhteisen sävelen, minkä tahdissa tanssimme täällä tänäänkin. Yhteistyö on johtanut nopeasti hyvin poikkeuksellisen ratkaisun kehittämiseen. Ennen kuin pääsemme kokeilemaan kehitettyjä implantteja ihmisillä, joudumme varmistamaan soveltuvuuden eläinkokeilla (esikliininen testaus).

Esikliinisessä testauksessa 3D-tulostetut metallikappaleet kuormitetaan hevosten luihin asennettuina. Costa Ricassa on vahva tausta ja osaaminen tämän kaltaiseen väsytystestaukseen. Perinteisesti maailmalla metallirakenteet testataan suhteellisen pieniä luita käyttäen, minkä on osoitettu heikentävän vertailua ihmissovelluksiin. Costa Ricassa käytetään tämän vuoksi suuria hevosten luita, jolloin tulokset ovat paremmin verrattavissa ihmissovelluksiin. Mekaanisen testauksen lisäksi tutkimusvierailu käynnistää biosoveltuvuuskokeet, tavoitteena optimoida 3D-tulostetut hilarakenteet mahdollisimman hedelmällisiksi kasvualustoiksi ihmisten soluille.

Aivan pelkkää työntekoa ei tämäkään matka ole. Tärkeänä osana tutkimusvierailuja on tavata uusia ihmisiä, vahvistaa olemassa olevia suhteita sekä tutustua uuteen kulttuuriin. Matkanjohtajamme Miguel on tehnyt tässä suhteessa äärimmäisen hyvää työtä. Kaveri voisi ruveta halutessaan matkanjärjestäjäksi. Hyödyn ja huvin yhdistämiseksi meille on tarjottu mahdollisuus sekä vierailla uusissa paikoissa että edistää tutkimusta samanaikaisesti. Toisaalta costaricalainen elämänasenne on hyvin leppoisaa, auttavaista ja iloista. Tämä on näkynyt reissullamme monella tapaa, mm. spontaaneina kutsuina ihmisten kotiin grillaamaan. Costaricalaista elämänasennetta kuvastaa parhaiten heidän kansallinen sanonta ”Pura Vida”! Käytännössä ”Pura Vida” voi tarkoittaa lähes mitä tahansa, mutta yksinkertaisimmillaan se kertoo huolettomasta ja onnellisesta elämästä. Eli ei muuta kuin Pura Vida!

Kirjoittajat:

Antti Järvenpää, TkT, tutkimusjohtaja, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, Tulevaisuuden tuotantoteknologioiden (FMT) -tutkimusryhmä

Timo Rautio, TkL, projektipäällikkö, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, Tulevaisuuden tuotantoteknologioiden (FMT) -tutkimusryhmä

Kuva: Josue Murillo