Islantilainen voittaa edelleen

Kaksi viikkoa Islannin yliopiston kauppakorkeakoulun hostaamaa tutkijavierailua on nyt paketissa, ja on aika kääntää katse taustapeiliin. Kyseessä on Suomen Akatemian GenZ -hankkeen rahoittaman tutkijavierailusarjan ensimmäinen kohde. Muut kohteet ovat Tanska ja Ruotsi ja Norja, joihin suuntaan vielä tämän vuoden puolella. Vierailukokonaisuuden rahoittamiseen osallistui myös Arctic Researchers’ Network ARN.
Kuvassa näkyy vesistön läpi kulkeva ajotie. Horisontin peittää valtava vuori, jonka juurella on muutama talo.

Vierailu oli tehokas, ja jo ensimmäisen viikon tuloksina listasin Facebook-postaukseen seuraavat valmistuneet etapit:

  • Majoitus Reykjavikin leirintäalueella parisataatuhatta ajetun Suzuki Jimnyn katolla Auto Home -kattoteltassa. Halvempaa ja siistimpää kuin halvimmassa hotellissa - neliveto kaupan päälle. *check
  • Työpöydät Islannin yliopiston kauppakorkeakoulussa ja Innovaatiokeskus Gróskassa haltuun *check
  • Tutustuminen työkavereihin molemmissa työpisteissä *check
  • Osallistuminen Reykjavikin Innovaatioviikon Scipreneur-tapahtumaan *check
  • Kuunneltu äänikirjoina Islannin tiivis historia englanniksi ja Rämön "Islantilainen voittaa aina" *check
  • Haastateltu neljä Z-sukupolvea edustavaa digistartup-yrittäjää *check
  • Sovittu neljä Z-sukupolvea edustavan digistartup-yrittäjän haastattelua ensi viikolle *check
  • Hoidettu juoksevat työasiat Suomeen. *check

Toisella viikolla seikkailu jatkui Z-sukupoven digiyrittäjien haastatteluilla, ja niitä oli viikon lopussa kasassa tavoitteen ylärajan mukaisesti kahdeksan kappaletta. Täyttä asiaa kaikki. Oli lisäksi mukavaa, että haastateltavina oli kattavasti miehiä ja naisia sekä niin ”paljasjalkaisia” islantilaisia kuin maahan muuttaneitakin suunnilleen samassa suhteessa maan väestörakenteen kanssa. Keskiviikkona toteutin Arktisen yliopiston teemaverkoston kanssa yhteistyössä webinaarin kauppakorkeakoulun henkilöstölle. Pidin esitelmän otsikolla "The growth management priorities of the GenZ digital startup entrepreneurs in the Arctic contexts". Torstaina osallistuin ”Startup Iceland 2023” 10-vuotistapahtumaan. Illaksi jatkoin klo 18 haastattelemaan pakolaistaustaista yrittäjää kuuman kupposen äärellä hänen työtiloissaan. Perjantaille jäi vielä teollisuus 4.0-aiheinen kasvuyrityshaastattelu ja viimeinen digistartupyritys. Viikko oli virallisesti paketissa, kun lähetin kaikki haastattelut pakettina litteroitavaksi.

Haastattelut olivat erittäin antoisia, ja osana ajatusten jäsentämistä kokosin yhteen molempien viikkojen lopussa mieleenpainuvimmat havainnot listaksi:

Viikko 1

  • Islantilaisten nuorten yritteliäisyys ja luonteva työn ja yrittäjyyden yhdistäminen lapsesta saakka varmistaa osallisuuden ja takaa monipuoliset palvelut rajallisesta väkimäärästä huolimatta.
  • Maisterivaiheen opiskelu ulkomailla on todella yleistä - kansainvälisyys on normi, ei poikkeus.
  • Riskejä otetaan ja epäonnistuminen ei pelota: "Can it be so hard?"
  • "Kaikki järjestyy": aloittaessa ei tarvitse olla valmista. Kokeilu aloitetaan mieluiten heti.
  • Kaikki tuntee kaikki, hierarkia on minimissä ja uutta yrittäjää autetaan alkuun jakamalla verkostot, tarvittaessa maan ylintä johtoa myöten.
  • On tärkeä tietää mistä tulet. Sukujuuret, se mistä tulet ja kenet tunnet ovat islantilaisille tärkeitä keskustelunavauksia. Vaikuttaako tämä myös startupin perustajatiimin valintaan? Siltä näyttäisi.
  • Muodollinen koulutus ei määritä työuraa yhtä vahvasti kuin Suomessa - uria voi olla monta peräkkäistä, päällekkäistä ja rinnakkaista.
  • Z-sukupolven digiyrittäjät tiedostavat digiympäristön hyödyt ja haitat. Aikasyöppöjä rajataan tietoisesti.

Viikko 2

  • Islantilaisten ja maahan muuttaneiden nuorten yritteliäisyys ja auttamisen halu on ihailtavaa.
  • Arvaamaton toimintaympäristö, vaihteleva sää, kalansaaliiden vaihtelut sekä tuliperäinen maaperä kannustavat nopeaan toimintaan, kun on onnistumisen mahdollisuus.
  • Sarjayrittäjyydelle näyttäisi olevan Islannissa hyvät edellytykset. Poiminta viikon Iceland Monitor -verkkolehdestä: "Virheiden tekemisen tulisi olla kansalaisoikeus."
  • Kuumat lähteet ovat islantilaisten sauna. Sain tästä konkreettisen esimerkin keskiviikkoiltana tutustuessani sattumalta yhteen Startup Iceland -tapahtuman pääsponsoreista Laugardalslaugin suolavesialtaassa.
  • Rahan hinta nousee, myös Islannissa. Tässä tilanteessa omistajuudesta halutaan pitää kiinni ja omaa rahaa laitetaan likoon aidossa "Bootstrapping" hengessä.
  • "Maine on kestävämpää kuin raha". Yritteliäisyys ja positiivinen riskinotto kasvattaa islantilaiselle erittäin tärkeää asiaa: mainetta. Hyvä maine kestää myös ajoittaiset sijoitusten menetykset.
  • Pankkikriisin jälkimainingeissa käynnistetty Startup Iceland -tapahtuma on "perustettu foundereita varten" ja jatkaa edelleen samalla missiolla.
  • Islantilainen "all in" -riskinotto on joitakin kertoja johtanut romahdukseen; esimerkkejä löytyy niin sillinkalastuksesta, leffavuokraamoista kuin pankkisektorilta. Turismi on nyt kuuminta hottia. Voiko matkailu kasvaa loputtomasti?
  • Aktiiviset naisyrittäjäverkostot edistävä tasa-arvoa.

Kiitokset tähän saakka onnistuneesta kokonaisuudesta menevät Suomen Akatemian GenZ-hankkeelle sekä ARN-verkostolle. Lisäksi on syytä kiittää Satu Rämöä inspiroivista insider-näkökulmista. Rämön kirja ”Islantilainen voittaa aina” vahvisti omalta osaltaan muutamia haastatteluissa vastaan tulleita havaintoja ja tarjosi upean taustamaalauksen tälle vierailulle. Lukusuositus.

Tänään maanantaina tapasin paluumatkallani Suomen yrittäjien johtoa Pasilassa. Islannin näkökulmat toimivat mielenkiintoisena keskustelunavauksena. Tänään palaan pariksi viikoksi Pohjois-Pohjanmaalle sulattelemaan opittua ja orientoitumaan kesäkuun puolivälissä alkavaan Tanskan vierailuun.

Kirjoittaja:
Matti Muhos, TkT, johtaja ja professori, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti