MakeLearn & TIIM PIConf konferenssi - arvokas kokemus vaikka sitten kotikoneelta

Konferenssit ovat olleet tähänastisen tutkijaurani ja väitöskirjaopintojen kohokohtia. On hienoa, kun pitkä puurtaminen oman tutkimuksen parissa palkitaan, ja sen maailman tärkeimmän aiheen kanssa pääsee hetkeksi valokeilaan. Saamaan kommentteja ja kehitysideoita sekä keskustelemaan aiheesta. Näin tapahtui myös 19.-20.5. järjestetyssä vuosittaisessa MakeLearn, TIIM & PIConf 2023 konferenssissa, jossa olin mukana etänä sekä puhujan että osallistujan roolissa. Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna Maltalla ja sen teemallinen painopiste oli digitaalisessa muutoksessa, joka mahdollistaa uuteen normaaliin siirtymisen.
Kuvassa näkyy öinen maisema Maltalta. Etualalla on rantakivikko ja vettä, jonka takana näkyy valaistu kaupunki.

MakeLearn, TIIM & PIConf kuvaa itseään seuraavasti: konferenssi kannustaa jakamaan viimeisimpiä johtamisen, talouden, teknologian ja koulutuksen kehityssuuntia. Konferenssi kokoaa kokeneita ja nuoria tutkijoita kaikilta mantereilta sekä kannustaa keskusteluun ja tiedon vaihtoon korkeakoulujen ja yritysten välillä. Lisäksi se tarjoaa erilaisia julkaisumahdollisuuksia.

Osallistuminen oli minulle henkilökohtaisesti erityisen merkittävä ja tärkeä välietappi tutkijan uran alkutaipaleella. Esittelin konferenssissa tulevan väitöskirjani ensimmäistä artikkelia, joka pitää sisällään yrittäjän resilienssin kehittymiseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen. Konferenssissa oli mukana eri tiedelehtiä, ja se tarjoaa hyvän mahdollisuuden saada oma paperi julkaisuputkeen. Saankin nyt jätettyä artikkelin sponsoroivan lehden päätoimittajalle. Nyt jännityksellä odotellaan kommentteja.

Uusien tutkimustuulien ja oman tutkimuksen edistämisen lisäksi konferensseissa kohokohtia ovat keskustelut muiden tutkijoiden kanssa. Uusien kontaktien ja yhteistyöavauksien syntyminen onkin aina yhtä jännittävää. Kansainvälisyys on nostettu meillä Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa yhdeksi tämän vuoden painopistealueista, ja konferensseissa syntyvät konkreettiset yhteistyöaloitteet kuten yhteiset artikkelit ja mahdolliset hankehaut ovat tästä tuloksia parhaimmillaan. Yksi tällainen mahdollisuus avautui, kun keskustelin oman tutkimuskanavan Sloveniasta kotoisin olevan vetäjän kanssa ja sovimme ideointipalaverin mahdollisista yhteistyömahdollisuuksista. Jatkoideoinnit tutkimus ja -hankeyhteistyöstä alkoivatkin heti konferenssin jälkeen ja mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä konkreettista niistä ajan oloon syntyy.

Verratessani kokemuksia osallistumisesta konferensseihin paikan päällä ja etänä huomasin, että etäosallistuminen antoi mahdollisuuden eräänlaiseen syväkeskittymiseen, kun sessiot ja puheenvuorot pystyi katsomaan kodin hiljaisuudesta vain niihin keskittyen. Etäkokemuksessa kokematta jäi tosin Malta itsessään. Konferenssin ohjelmassa oli useampi tutustumiskierros Malta pääkaupunki Vallettassa ja lähialueilla. Muilta osallistujilta saadut kuvat ja järjestäjän julkaisema kuvakollaasi kompensoi tietysti jonkin verran. Voisikin sanoa, että etäosallistuminen hyvä, paikan päällä vielä parempi. Ja siihen tähtään seuraavassa konferenssissa.

Tutkimuspaperin abstrakti julkaistaan lähiaikoina konferenssin julkaisussa. Lue abstrakti muiden konferenssipapereiden ohella täältä.

Kirjoittaja:
Santeri Halonen, KTM, väitöskirjatutkija, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti