Verkkokoulutusten trendejä - mikrokurssi on kuin välipalasmoothie

Mikro-oppiminen on syntynyt uuden sukupolven oppijoiden sekä kiireisten yrittäjien ja yritysmaailman tarpeista.
smoothieita

Millenniaalit, X- ja Y-sukupolvet sekä tulevat sukupolvet ovat kasvaneet mobiiliin tiedonsaannin nopeaan tahtiin. Ihmiset tekevät töitä etänä, verkostoituvat virtuaalisesti ja käyttävät yhä enemmän mobiililaitteita. Niinpä oppimateriaalien on oltava saatavilla mobiilisti, nopeasti ja kätevästi 24/7, kun ongelma on käsillä tai tiedontarve yllättää. Oppimateriaalit pitää olla käytettävissä terveellisen, mutta nopean välipalan tapaan nopeina ja kätevinä täsmäannoksina. Sen sijaan, että kuorit appelsiinit ja omenat itse, tekee tämän koulutuksen tuottaja puolestasi. Hän on miettinyt täysipainoisen välipalan raaka-aineet valmiiksi: kuorinut hedelmät, maustanut ja soseuttanut ne juuri oikeaan koostumukseen koulutettavalle nautittavaksi.

Verkkokoulutuksessa mikrokurssit palvelevat henkilöitä, joilla on niukasti aikaa opiskeluun ja joiden keskittymiskyky ei ole välttämättä kovin suuri. On sanottu, että nykyihmisten keskittymiskyky on vain noin seitsemän sekuntia. Yhtä paljon kuin kultakalalla. Tämän huomaa esimerkiksi, kun katsoo Netflixistä 80-luvun toimintaelokuvia. Kerronta on hidasta verrattuna nykyisiin tuotoksiin.

Jotta opiskelijat voisivat omaksua tiedon tehokkaammin, on välttämätöntä, että sisällöt on räätälöity kiinnostavaksi paketiksi ja omaksuttavissa nopeudella, joka vastaa ihmisten kykyä keskittyä. Niinpä mikrokurssit on pakattu tiiviiksi ja viihdyttäviksi kokonaisuuksiksi.

Oppimateriaaleissa painottuvat yhä enemmän design, tarinallisuus ja usein myös pelillisyys. Viihde ja opiskelu ovat yhä lähempänä toisiaan. Oppimateriaali voi olla podcast, video tai interaktiivinen sivusto, jossa välillä voi pysähtyä pohtimaan omaa tilannetta kurssilla käsiteltävässä asiassa. Mikrokurssin ehtii katsoa kahvitauolla ja podcastin kuunnella vaikkapa puolen tunnin työmatkan aikana. Kävelyllä voi kuunnella kaiken olennaisen vaikkapa brändistä tai liiketoimintasuunnitelman teosta.

”Mikro-oppiminen on oppimistekniikka, jossa oppimistehtävät jaotellaan pienempiin osiin, yhden oppimistavoitteen sisältäviin suupaloihin. Pienistä oppimistehtävistä voidaan edelleen muodostaa sarja lyhyitä oppimistehtäviä.” (Dingler ym. 2017)

Mikro-oppiminen parantaa sitoutumista oppimiseen, sopii jatkuvan parantamisen kulttuuriin ja nopeuttaa osaamisen kehitystä. Käytännössä mikrokurssit voivat olla nopeita ratkaisuja käytännön ongelmiin. Se auttaa myös vähentämään yritysten koulutuskustannuksia, kun halutaan saada parhaat ratkaisut nopeasti henkilöstön kehittämiseen. Mikrokurssit voivat piristää ja viihdyttää ja siten tuoda iloa työpäivään sen lisäksi, että jokin ongelma ratkeaa.

Ihan itsestään ne eivät kuitenkaan synny. Koulutuksen tuottajan on poistuttava reilusti mukavuusalueeltaan kurssia tehdessä ja mietittävä perinteisesti hyvinkin laajojen kurssien tavoitteet ja ydinaines niin, että sisältö mahtuu lyhyeen mittaan. Lisäksi on osattava kertoa asia kiinnostavasti ja viihdyttävästi. Toisille mikrokurssin tekeminen on innostavaa, mutta osa liputtaa hitaan oppimisen puolesta. Sopivalla tavalla orientoituneiden ihmisten rekrytointi ja elämänmittaisen jatkuvan oppimisen kulttuurin luominen uudella tavalla on avainasemassa.

Mikrokurssi vaatii toki aina oppijan motivaation. Jos suklaapatukka houkuttelee päivästä toiseen enemmän kuin terveellinen hedelmäsmoothie, ei auta vaikka kuinka houkuttelevan smoothiebaarin pystyttäisi.

Kirjoittaja: Päivi Lohikoski, FT, koulutuspäällikkö, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti