Yhteistuotteistamisella lisää liikevaihtoa matkailuun

Koronarajoitusten takia matkailu notkahti viime vuonna, mutta tänä vuonna matkailijoiden määrä on alkanut lisääntyä. Lisääntynyt matkailuinnostus on otettu innolla ja ilolla vastaan alan yrittäjien piirissä.

Hiljaisemman viime vuoden aikana on ollut aikaa kunnostaa paikkoja ja kehittää uusia tuotteita vastaamaan niin kotimaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden tarpeita. Eräänä vasteena uusien tuotteiden kehittämissä nähtiin viime viikolla MobileCamp 1 -tapahtumassa Tyrnävällä, jossa suomalaisten ja venäläisten matkailualan yritysten kesken ideoitiin rajat ylittäviä matkailutuotteita. Samalla matkailualan mikro- ja pienyritykset verkostoituivat ja tekivät yhteistyötä, joka avaa yrittäjille uusia mahdollisuuksia saada lisää asiakkaita ja kasvattaa liikevaihtoa.

MobileCamp 1 tapahtuma liittyi KareliaCBC -ohjelman TourSME -hankkeen tavoitteisiin saattaa yhteen suomalaisia ja venäläisiä matkailualan yrityksiä, ja luoda yhteisiä rajat ylittäviä matkailutuotteita ja -palveluita. Kahden puolikkaan päivän verkostoitumis- ja yhteiskehittämistapahtumaan osallistui kaikkiaan noin 30 yritystä Pohjois-Pohjanmaalta, Kainuusta ja Kostamuksen sekä Petroskoin alueilta. Ensimmäisenä päivänä yritykset kehittivät oman maan alueen yhteistuotteita, jotka esiteltiin seuraavana päivänä etälinkin kautta puolin ja toisin rajan takaisten yhteistyökumppanitarpeiden kera.

Tapahtuman luonnetta kuvasi yritysten sparraajana ja innostajana ollut pitkän linjan matkailualan yrittäjä Anne Murto, joka oli vaikuttunut yritysten heittäytymisestä kehittämään uusia tuotteita. ’Olen ollut mukana monessa kehittämissessiossa, mutta en ole koskaan nähnyt tällaista innostusta’, totesi Anne kuvaillessaan porisevaa ja naurunpyrähdysten täyttämää tilaa.

MobileCamp 1n jälkeen järjestetään MobileCamp 2 ensi vuoden helmikuussa, jolloin suomalaiset ja venäläiset matkailualan yrittäjät tapaavat toisensa Kostamuksessa ja jatkavat verkostoitumista sekä yhteisten rajat ylittävien tuotteiden hiomista. Tulevan MobileCamp 2n aikana kehitetyt tuotteet esitellään kansainvälisiä matkailijoita välittäville agenteille, ja siten ne pääsevät laajaan levikin piiriin.

Matkailualan yrittäjä tai sellaiseksi haluava, jos innostuit verkostoitumaan ja kehittämään omia ja rajat ylittäviä yhteistuotteita MobileCamp 2ssa, otathan yhteyttä.

Kasvavin Matkailuterveisin,

Kyllikki Taipale-Erävala

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Oulun yliopiston mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®:n blogissa 10/2021.