Asiakkaat tyytyväisiä kirjaston palveluihin – kevään 2025 käyttäjäkyselyn tuloksia

Oulun yliopiston kirjasto oli mukana AMK- ja yhteiskirjastojen kansallisessa käyttäjäkyselyssä, joka toteutettiin maalis-huhtikuussa 2025. Käyttäjäkyselyllä mitataan kirjastopalveluiden käyttöä ja laatua sekä kirjastojen vaikuttavuutta.

AMK- ja yhteiskirjastojen yhteinen käyttäjäkysely toteutettiin verkkokyselynä 17.3.–20.4.2025. Oulun yliopiston kirjastossa kyselyä mainostettiin laajasti kirjaston viestintäkanavissa ja vastaamaan pääsi kätevästi myös kirjaston asiakaskäyttöliittymä Oula-Finnasta. Oulun yliopiston kirjasto sai käyttäjäkyselyssä kaikkiaan 591 vastausta, mikä on 12,4 % enemmän kuin edellisen kerran vuonna 2022 toteutetussa käyttäjäkyselyssä. Kiitokset vielä kaikille vastaajille!

Aktiivisimmin kyselyyn vastasivat Oulun yliopiston opiskelijat ja henkilöstö (73,7 % vastanneista) sekä Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilöstö (17 %). Toisen asteen opiskelijoita ja henkilöstöä vastanneista oli 4,1 % sekä muita kirjaston asiakkaita 5,2 %.

Palveluiden tärkeys ja onnistuminen tasapainossa

Kyselyssä Oulun yliopiston kirjaston yleisarvosanaksi tuli 8,7 asteikolla 1–10. Arvosana oli hieman parantunut vuoden 2022 käyttäjäkyselystä, jolloin arvosana oli 8,5. Avoimissa palautteissa kehuttiin muun muassa kirjaston tarjoamia tietoaineistoja ja henkilökunnan ammattitaitoa:

”Monipuolinen tarjonta tietokantoja ja julkaisuja. Henkilökunta erittäin osaavaa.”

Lisäksi kirjaston palveluita suositeltiin kiitettävästi opiskelijakaverille tai kollegalle. Asteikolla 1–10, yhteensä 422 vastaajaa suositteli kirjastoa antamalla arvosanan 9 tai 10.

”Kirjasto on onnistunut yhdistämään sekä verkossa etäpalvelut että henkilökohtaisen palvelun kampuksella.”

Oulun yliopiston kirjaston palvelut koettiin sekä tärkeäksi että onnistuneeksi muun muassa seuraavissa palveluissa (asteikko 1–5):

  • Palveluajat (tärkeys 4,6 ja onnistuminen 4,5)
  • Asiakaspalvelu (tärkeys 4,6 ja onnistuminen 4,7)
  • Tilat, toimivuus ja turvallisuus (tärkeys 4,6 ja onnistuminen 4,3)
  • Tiedonhankinnan opetus ja ohjaus (tärkeys 4,3 ja onnistuminen 4,3)
  • Avoimen tieteen palvelut (tärkeys 4,6 ja onnistuminen 4,3)
  • Saavutettavuus (yhdenvertainen mahdollisuus käyttää kirjaston palveluita) (tärkeys 4,7 ja onnistuminen 4,4)
  • Kirjaston palvelut kokonaisuutena (tärkeys 4,8 ja onnistuminen 4,5)

Kehittämistoiveita etenkin tiloihin liittyen

Pyysimme asiakaskyselyssä myös kommentteja ja kehittämisehdotuksia kirjaston palveluihin, jotta voisimme jatkossa kehittää palvelutarjontaamme paremmin vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin. Kommenteissa ja kehittämisehdotuksissa nousi erityisesti esiin kirjaston tarjoamien ryhmätyötilojen käyttöön kuten esimerkiksi tilojen varaamiseen, varausten perumiseen ja käytön valvontaan liittyvät asiat. Kirjaston omatoimikäytön ja -ajan laajentamista toivottiin myös paljon. Tiloihin liittyvissä asioissa kirjasto ei voi tehdä päätöksiä yksin, joten käymme niiltä osin keskustelua yhdessä yliopiston muiden toimijoiden, kuten ICT-palveluiden sekä tila- ja turvallisuuspalveluiden kanssa kirjaston palveluiden kehittämiseksi.

Toivomme jatkuvasti palautetta

Asiakaskyselyt sekä kirjaston käyttäjiltä saatu palaute ovat keskeisessä asemassa palveluidemme jatkuvassa kehittämisessä. Palautetta ja kehitysehdotuksia kirjaston palveluista, tiloista ja tietoaineistoista voi antaa aina myös verkkolomakkeella tai sähköpostilla kirjasto@oulu.fi. Palautetta voi antaa myös suoraan henkilökunnalle kirjaston asiakaspalvelupisteellä asioidessa.

Ja lopuksi vielä muistutus: myös kirjaston kokoelmiin voi ehdottaa hankittavaksi julkaisuja ja muita tietoaineistoja. Lisätietoa ja hankintaehdotuslomakkeet löydät kirjaston verkkosivuilta: Tee hankintaehdotus.

Kirjoittaja:
Minna Koistinen
varajohtaja
Oulun yliopiston kirjasto