Tiedekirjasto kaikille: Vinkkejä e-aineistojen kuunteluun

Kyllästyttääkö e-aineistojen, kuten e-kirjojen tai artikkeleiden lukeminen? Onko ruudulta lukemiseen vaikea keskittyä tai väsyvätkö silmät? Tekstien kuuntelusta voi olla apua tällaisiin tilanteisiin, ja onneksi e-aineistojen kuunteluun on nykyään monenlaisia mahdollisuuksia. Nappaa tästä Oulun yliopiston kirjaston kokoamat helpot vinkit e-aineistojen kuunteluun!
A young woman is listening with headphones and holding a mobile device.

Äänikirjojen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti, ja monelle kirjan kuunteleminen tuntuu helpommalta kuin lukeminen. Myös keskittymis- tai lukivaikeuksien kanssa kamppaileville kirjan kuuntelu – lukemisen sijaan tai sen ohessa – saattaa tuoda helpotusta luku-urakkaan. Mutta siinä missä kaunokirjallisuutta julkaistaan enenevässä määrin äänikirjoina, tieteellisistä kirjoista ei äänikirjoja yleensä tehdä. Saavutettavuuskirjasto Celia tarjoaa äänikirjoja lukemisesteistä kärsiville, mutta artikkeleiden ja muiden e-aineistojen kuunteluun sekään ei tuo helpotusta. Onneksi nykyään on useita e-aineistojen kuuntelutoimintoja, joita jokainen pystyy hyödyntämään.

Mitä e-aineistojen kuuntelumahdollisuuksia sitten on olemassa ja mistä ne löytää? Oulun yliopiston kirjasto on koonnut ohjevideoita yleisimmistä e-aineistojen, kuten e-kirjojen, artikkelien tai verkkosivujen kuuntelutoiminnoista, jotta tieto erilaisista vaihtoehdoista olisi helposti saatavilla.

Tietokantojen ja e-kirjapalveluiden kuuntelutoiminnot

Joissakin tietokannoissa sekä e-kirjapalveluissa on sisäänrakennettuja kuuntelutoimintoja. Esimerkiksi Ebscon ja ProQuestin kautta kokotekstiartikkeleita voi kuunnella tietokannan sisällä ja ClinicalKeyn e-kirjoja palvelun omalla kuuntelutoiminnolla. Ellibsin e-kirjat puolestaan on mahdollista ladata Thorium Reader -lukusovellukseen, jossa on sisäänrakennettu kuuntelutoiminto.

Verkkoselainten kuuntelutoiminnot

Kaikissa yleisimmissä verkkoselaimissa on jonkinlainen ääneenlukutoiminto. Chrome- ja Firefox-selaimiin on mahdollista asentaa Read Aloud -laajennus, ja Safari-selaimen käyttäjät voivat hyödyntää Puhe-toimintoa. Edge-selaimessa puolestaan on oletuksena käytössä Lue ääneen -toiminto (Read aloud), jolla voi kuunnella joko verkkosivun perusnäkymää tai Syventävän lukuohjelman (Immersive Reader) helpotettua näkymää.

Lukunäkymän muokkaukset

Lukemista voi helpottaa myös visuaalisilla lukunäkymän muokkauksilla, joita on mahdollista tehdä useissa e-kirjojen lukuohjelmissa, kuten Thorium Readerissa tai ClinicalKeyssä, sekä Edge-selaimen Syventävässä lukuohjelmassa. Lukuohjelmissa on usein mahdollista säätää fonttikokoa, rivivälejä tai tekstin taustaväriä. Edgen Syventävä lukuohjelma siistii oletuksena verkkosivua siten, että näkyville jää vain se teksti, joka on tarkoitus lukea. Ylimääräisten linkkien ja sivupalkkien karsiminen voikin helpottaa huomattavasti keskittymistä. Syventävällä lukuohjelmalla on mahdollista myös määrittää, kuinka monta riviä tekstiä lukija näkee yhdellä kertaa.

Ongelmat ja haasteet

Vaikka erilaisia vaihtoehtoja e-aineistojen kuuntelemiselle alkaa olla jo runsaasti tarjolla, ihan kaikkien aineistojen kuuntelu ei aina onnistu. Jos tietyn aineiston kuuntelussa tuntuu törmäävän seinään, kannattaa kokeilla jotain toista kuuntelutoimintoa tai vaihtaa vaikka selainta.

Testaamalla selviää, mitkä toiminnot sopivat parhaiten helpottamaan omaa luku-urakkaa. Pelkällä yritys ja erehdys -menetelmällä ei tarvitse kuitenkaan edetä, vaan kirjaston E-aineistojen saavutettavuus -oppaasta voi käydä katsomassa lisävinkkejä ja ohjevideot kuuntelutoimintojen hyödyntämiseen.

Kirjoittaja:
Minttu Luomala
informaatikko
Oulun yliopiston kirjasto

Oulun yliopiston kirjaston blogikirjoitussarjassa Tiedekirjasto kaikille käsittelemme saavutettavuuteen liittyviä asioita kirjastossa ja kerromme vinkkejä, joiden avulla jokainen voi hyödyntää kirjastoa mahdollisimman tehokkaasti ja mukavasti. Lue myös blogisarjan ensimmäinen osa: Tiedekirjasto kaikille: Esteettömyyskierrosten satoa Oulun yliopiston kirjastossa