Avoimen väylän kautta biokemian tutkinto-opiskelijaksi

Neena opiskelee toista vuotta biokemiaa Oulun yliopistossa. Hän haki opiskelemaan yhteishaussa useamman vuoden ajan, mutta opiskelupaikka avautuikin avoimen väylän kautta. Lue, mitä hyötyä avoimen opinnoista oli Neenalle.
Tyttö pitää sylissään koiraa ja taustalla avautuu järvimaisema

Haaveita biokemian opinnoista

Neena on alppihiihdon opettaja sekä Lahden urheilulukion käynyt ylioppilas. Jo lukiossa Neena tiesi, että häntä kiinnosti lääketieteeseen liittyvä tutkimus ja että hän haluaisi tehdä siitä itselleen ammatin. Neena tutki vaihtoehtoja lääketieteen alalla ja löysi biolääketieteen, josta innostui. Seuraavana vuorossa olikin suorittaa lukio-opinnot loppuun ja hakea opiskelemaan biokemiaa.

Valintakokeissa epäonnea

Ensimmäisiin valintakokeisiin Neena ei ehtinyt valmistautua kunnolla, koska kevään ylioppilaskirjoitukset olivat vieneet kaiken vapaa-ajan, ja aika ei riittänyt valintakokeisiin valmistautumiseen. Opiskelupaikka jäi saamatta, ja Neena päätti lähteä au pairiksi Australiaan seuraavan vuoden ajaksi.

Neena palasi Suomeen keväällä 2020. Yhteishaku oli taas alkanut ja Neena päätti hakea uudelleen opiskelemaan biokemiaa, vaikka valintakokeisiin valmistautuminen jäi minimiin Australiassa oleskelun vuoksi. Opiskelupaikka jäi jälleen saamatta, mutta Neena ei halunnut vielä luovuttaa. Hän löysi tiensä avoimeen yliopistoon, jossa hän aloitti biokemian opinnot.

Kuvan ottanut: Sonja Kainulainen

Opinnot avoimessa yliopistossa

Neena valitsi Oulun avoimen yliopiston kahden pääsyyn vuoksi:

1. Oulun yliopiston biokemian tutkinto-ohjelma tarjoaa laajan koulutuksen alalle ja sisälsi mielenkiintoisia kursseja.
  2. Opinnot olivat ilmaisia verrattuna muutamiin muihin yliopistoihin.

Neena suoritti avoimessa yliopistossa biokemian pakolliset 10 opintopisteen opinnot, jotta hän pystyi hakemaan väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi. Neena suoritti avoimen kautta nämä kolme biokemian perusteiden kurssia: Aineenvaihdunta, Biomolekyylit ja Menetelmät. Lisäksi hän suoritti vielä Johdatus biokemiaan –kurssin. Väylän kautta hakeminen edellytti motivaatiokirjettä, joka arvioidaan 1-10 pistettä.

Kurssien hyväksiluku mahdollistaa myös nopeamman valmistumisaikataulun niin halutessaan, Neena toteaa. Kysyttäessä fiiliksiä avoimen opinnoista, Neena vastaa:

"Opinnot tuntuivat helpoilta ja tykkäsin niistä paljon. Opinnot olivat verkossa, joten pystyin tekemään opinnot etänä Lahdesta käsin".

Kurssien etäsuoritus mahdollisti sen, että Neena sai asua kotikaupungissaan Lahdessa ja tehdä töitä samaan aikaan alppihiihdon opettajana. Avoimen opinnot antoivat myös hyvän perspektiivin siitä, millaisia opinnot tulisivat olemaan ja millainen biokemian ala oikeasti oli käytännössä.

Neena koki, että avoimen opinnot olivat stressittömämpiä, koska opinnot jakautuivat pidemmälle ajanjaksolle yhden valintakoepäivän sijaan.

Avoimen opintojen keskiarvon tuli kuitenkin pysyä vitosen (5) keskiarvon tasolla, mikä toi hieman stressiä. Biokemian alalle hakijoita on sen verran paljon, että avoimen väylän kautta haku on haastavampaa, jos keskiarvo ei ole paras mahdollinen. Tämä toisaalta lisäsi Neenan motivaatiota opintoja kohtaan, koska ala oli sellainen, jota hän oikeasti halusi päästä opiskelemaan.

Biokemian opinnot Oulun yliopistossa

Kun avoimen opinnot olivat kasassa, Neena haki avoimen väylän kautta biokemian opintoihin keväällä 2021. Tieto opiskelupaikasta sai hymyn huulille! Tällä hetkellä ensimmäisen vuoden opinnot ovat takana, ja Neena siirtyy toisen vuoden opiskelijaksi. Neena kertoo, että opinnot ovat vastanneet hänen odotuksiaan ja biokemian tutkinto-ohjelman kurssit ovat olleet todella mielenkiintoisia. Ensimmäisen vuoden aikana hän suoritti myös jonkin verran vapaavalintaisia opintoja, koska hänellä oli niihin aikaa avoimessa suoritettujen opintojen vuoksi.

Suosittelen avointa kaiken ikäisille ja yliopiston opinnoista kiinnostuneille!

Neena haluaa rohkaista erityisesti nuoria hakeutumaan avoimeen yliopistoon, koska tämä tarjoaa yhä useammalle mahdollisuuden päästä tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta sekä kurkistuksen itseä kiinnostavaan alaan.

Neena Sore

• Biokemian opiskelija.
  • Kotoisin Lahdesta.
  • Alppihiihdon opettaja ja entinen aktiiviurheilija, alppihiihtäjä
  • Vapaa-aika kuluu koiran kanssa agilityn parissa.