Jatkuvatoimisen hiilidioksidiuuton demolaitteisto Suomeen ja Kajaaniin

Oulun Yliopiston Biojalostamon mittausten tutkimusryhmässä yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa suunniteltu ja valmistettu jatkuvatoiminen uuttolaitteisto on saapunut Kajaaniin. Oulun Yliopiston Mittaustekniikan yksikön prosessihalliin Kajaanin Petäisenniskaan sijoitetulla laitteistolla ollaan aloittamassa koeajot lähipäivinä.

Ylikriittinen hiilidioksidiuutto on tyypillisesti tehty panostoimisesti ja näitäkin työpöytäkokoluokkaa suurempia laitteita Suomessa on vain kolme kappaletta, joista yksi tällä hetkellä Oulun Yliopiston Kajaanin yksikössä. Panostoimisessa uutossa raaka-aine, josta lopputuotetta on tarkoitus uuttaa, laitetaan uuttoreaktoriin ja uuton jälkeen köyhtynyt raaka-aine poistetaan ja reaktorit täytetään taas uudella raaka-ainepanoksella. Tämä vaatii paljon käsityötä ja on pienessäkin teollisessa mittakaavassa työlästä ja siksi myös kallista. Jatkuvatoimisessa prosessissa raaka-aine pumpataan jatkuvana virtana uudentyyppisen uuttoreaktorin lävitse, jossa siitä irrotetaan haluttu uute, joka valitaan prosessiolosuhteiden hallinnan avulla. Paine uuttoreaktorissa voi olla hyvinkin korkea, jopa 400 baria ja lämpötila tyypillisesti alle sata celsiusastetta. Korkeasta paineesta johtuen uuttoväliaineena käytettävä hiilidioksidi saadaan ylikriittiseen tilaan, eli sillä on sekä nesteen että kaasun ominaisuuksia ja näin uutto-ominaisuudet voidaan maksimoida.

Uuden jatkuvatoimisen reaktorin tilavuus on noin yksi litra. Kun jatkuvatoiminen uuttoprosessi saadaan toimimaan ja testattua, voidaan alkaa suunnitella laitteiston skaalausta biopohjaisten sivuvirtojen jalostamiseen ja siten soveltaa jatkuvatoimista SFE-uuttoa teolliseen mittakaavaan. Tiedotamme jatkuvatoimisen ylikriittisen hiilidioksidiuuton kokeista, kun koeajotuloksia on kertynyt riittävästi johtopäätöksiä varten.

Lisätietoja:
Tutkijatohtori, Petri Österberg, petri.osterberg(at)oulu.fi, p. 044 700779