Jyväskylän yliopiston liikuntateknologian yksikkö edustettuna naisvoimin Nordic Winter Sport-konferenssissa – LitT Oona Kettuselle tunnustus parhaasta suullisesta esityksestä.
LitM Titta Kuorelahti (vas.), palkittu LitT Oona Kettunen (kesk.) ja liikuntatieteiden maisteriopiskelija Tilda Harju Jyväskylän yliopistosta tutkimus- ja konferenssivierailulla Norjassa huhtikuun puolessa välissä.

Jyväskylän yliopiston liikuntateknologian yksikössä työskentelevät väitöskirjatutkija Titta Kuorelahti, ja viime syksynä nuorten naishiihtäjien ravitsemuksen ja suorituskyvyn yhteyksistä väitellyt post doc-tutkija Oona Kettunen vierailivat huhtikuun puolessa välissä Norjassa tutkimusvierailun ja kongressimatkan merkeissä. Nuoret tutkijat pääsivät tutustumaan maasto- ja ampumahiihdon tutkimukseen keskittyneeseen Nord Universityn yksikköön Norjan Meråkerissa sekä Trondheimissa sijaitsevaan huippu-urheilun tutkimuskeskukseen (SenTIF), joka toimii puolestaan osana Norjan teknis-luonnontieteellistä yliopistoa (NTNU). Molemmat yksiköt ovat erikoistuneet tekemään huippu-urheilututkimusta 'from science to practice' periaatteella, tuoden tuoreinta tutkimustietoa käytännöntasolle lähelle valmentajia ja urheilijoita.

Kuorelahti ja Kettunen osallistuivat myös kolmipäiväiseen Nordic Winter Sports Conference 2024 -tapahtumaan. Tämänvuotinen konferenssi keskittyi Trondheimissa 2025 järjestettävien hiihdon MM-kilpailujen harjoitteluun ja valmistautumiseen. Konferenssin ohjelmassa oli maailman johtavien tutkijoiden, valmentajien sekä urheilijoiden esityksiä.

Kettunen palkittiin parhaasta suullisesta esityksestä. Itsekin edelleen tutkimustyön ohella kestävyysurheilijan arkea elävän Kettusen palkittu esitys liittyi tutkimukseen, joka on osa LitT Johanna Ihalaisen johtamaa NoREDS-tutkimusta ja otsikoltaan: "Decreased body mass and fat percentage are associated with improved cross-country ski skating performance". Tutkimuksessa selvitettiin kehonkoostumuksen ja rullahiihtosuorituskyvyn yhteyksiä aikuisilla maajoukkuehiihtäjillä. Kettunen itse yllättyi tunnustuksesta.

”Palkinto tuli isona yllätyksenä, mutta tuntuu tietysti hienolta, että tutkimusryhmämme tekemää työtä arvostetaan”, Kettunen iloitsi.

Myös LitM Titta Kuorelahti pääsi esiintymään kongressissa ja esitti tuoreimpia väitöskirjatutkimukseensa liittyviä tuloksia. Kuorelahti tutkii korkean paikan harjoittelun aiheuttamia vaikutuksia kestävyyssuorituskykyyn sekä rauta-aineenvaihduntaan ja hänen esityksensä oli otsikolla: "Influence of "LIVE HIGH-TRAIN LOW" on hemoglobin mass and post-exercise hepcidin response in female endurance athletes".

Viimeksi päivitetty: 24.4.2024