Valtakunnallinen yliopistokeskusseminaari Lahdessa

Valtakunnallinen yliopistokeskusseminaari järjestettiin Lahdessa 24.–25.11.2022. Yliopistokeskusseminaarit järjestetään vuosittain yhdellä yliopistokeskuspaikkakunnalla ja vuoden 2022 järjestämisvuorossa oli Lahden yliopistokeskus. Seminaarin aikaan Lahdessa järjestettiin myös Lahden tiedepäivä 2022. Paikkana tapahtumille oli Niemen kampus.
Lahden tiedepäivän avajaiset 2022
Lahden tiedepäivien 2022 avaussanat - pääsihteeri Minna-Maija Salomaa

Tiedepäivässä oli esillä laaja kattaus Päijät-Hämeen alueella tai alueesta tehtäviä tutkimus- ja kehittämistöitä. Lyhyitä 15 minuutin esityksiä oli kymmeniä – eri teemoissa. Valittavana oli sama teema koko päiväksi, tai mahdollisuus hyppiä eri teemojen esityksissä. Päivän aloitti aivotutkija Minna Huotilainen esityksellään uteliaista aivoista. Myöhemmin iltapäivällä keskustelimme yliopistokeskusten roolista alueellisessa vaikuttavuudessa professori Tomi J. Kallion (Vaasan yliopisto/Kokkolan yliopistokeskus) sekä tutkijatohtori Tero Rantalan (LUT-yliopisto/Lahden Yliopistokampus) esitelmien pohjalta. Illalla juhlistimme Lahden tiedepäivien 20 vuotista historiaa esitelmien, puheiden, paneelien ja musiikin säestyksellä. (seminaarin tarkempi ohjelma löytyy täältä)

Perjantain aamupäivän teemana oli ”Ekosysteemit ja innovaatiopolitiikka – mikä tekee ekosysteemin ja miten sitä aidosti rakennetaan”. Yhdessä pohdittiin yliopistokaupunkien ekosysteemisopimuksia ja sitä, miten yliopistokeskuspaikkakunnat ovat niissä mukana myös jatkossa. Alustajina erityisasiantuntija Olli Voutilainen (TEM) sekä tutkimusjohtaja Jari Kolehmainen (Tampereen yliopisto, Seinäjoen yliopistokeskus). Rinnakkaisessa tilaisuudessa pohdimme tapahtumien järjestämistä ja niiden vaikuttavuutta, jakaen omia hyviä ja huonoja kokemuksia oppien toisiltamme. Lopuksi oli kiitosten aika, sekä ”kapulan” vaihto seuraavalle järjestäjälle eli Kajaanin yliopistokeskukselle. Kajaanin yliopistokeskusta valtakunnallisessa yliopistokeskusseminaarissa edustivat Jouko Käsmä, Lauri Sonny sekä Vesa Virtanen.

Viimeksi päivitetty: 29.11.2022