Vesa Varjonen MITYn tutkimuspäälliköksi

Vesa Varjonen aloitti kolmisen kuukautta sitten Kajaanin yliopistokeskuksen Mittaustekniikan yksikössä tutkimuspäällikkönä – tehtävänään kehittää lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian tutkimustoimintaa.
Vesa Varjonen

Ensimmäiseksi työkseen hän on ottanut hyvinvointialueen toimintojen kehittämisen selvittämisen – tämän hankkeen rahoituspäätöksen Kainuun maakuntahallitus äskettäin hyväksyi. Hankkeen tavoitteena on digitaalisuuden (mm. tekoäly ja mittaustekniikka) tuottamaa diagnostista tietoa hyödyntämällä tehostaa Kainuun hyvinvointialueen toimintoja ja prosesseja ja näin vaikuttaa mm. työvoiman tarpeeseen. Samalla on tavoitteena kartoittaa erilaisten laitteiden ja ohjelmistojen tutkimus- ja kehittämiskohteet sekä vahvistaa yhteistoimintaa Oulun yliopiston lääketieteen tekniikan ja terveystieteiden tiedekunnan kanssa. Hankkeen viimeinen tavoite on yhteistoiminta-alueen maakuntien innovaatioekosysteemin laajentaminen terveysteknologiaan.

Vesa on koulutukseltaan lääketieteellisen tekniikan diplomi-insinööri ja hän työskenteli yli 30 vuotta monenlaisissa tuotekehityksen ja tutkimuksen tehtävissä eri yrityksissä lääketieteellisen kuvantamisen parissa. Planmecalla vuodesta 2004 työskennellyt Varjonen nousi teknologia- ja tutkimusjohtajaksi vuonna 2015. Aikaisemmassa työssään yhteistyö yliopistojen kanssa kuvantamisteknologian kehittämiseksi kuului hänen vastuualueelleen. Hänet palkittiin Suomessa vuoden 2018 teknologiajohtajaksi isojen yritysten kategoriassa – tunnustuspalkinnon jakoivat CTO Forum, Business Finland, Teknologiateollisuus ry ja Spinverse.

Viimeksi päivitetty: 30.11.2023