Teollisuusprosessien hallinta digitaalisilla työkaluilla ja mittauksilla

TEODIMI

Rahoittajat

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Muu kansainvälinen

Rahoituksen määrä

571 897 EUR

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Projektin kuvaus

Teollisuuden vihreä siirtymä edellyttää uusia ratkaisuja teollisuusprosessien hallintaan ja optimointiin. Uusien digitaalisten ratkaisujen avulla voidaan prosesseja tehostaa ja täten pienentää teollisuuden CO2-päästöjä merkittävästi. Näissä ratkaisuissa keskeisellä sijalla on älykkäät mittausratkaisut, joissa hyödynnetään digitaalisuutta sekä data-analytiikan ja tekoälyn suomia ratkaisuja

Hankkeen päätavoitteena on mahdollistaa yritysten kestävän kehityksen mukainen toiminta hyödyntämällä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia ja hankkeen toteuttajien erityisosaamista. Hankkeessa kehitetään kokonaisvaltaisesti teollisuuden prosessi- ja ympäristömittaustoimintaa hyödyntäen digitalisaation mahdollistamia uusia työkaluja ja toimintamalleja. Hankkeessa siirrytään yksittäisistä mittauksista ja niistä tehtävistä erillispäätöksistä kehittyneen data-analytiikan ja tekoälyn mahdollistamaan toimintamalliin, jossa mittaustulosten yhdistäminen mahdollistaa teollisuusprosessien kokonaisvaltaisen hallinnan.

Hankkeen toteuttaa Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikkö MITY Kajaanissa ja Kajaanin ammattikorkeakoulu KAMK. EAKR-rahoitus tulee Kainuun liiton kautta.