Brown Bag -seminaari: Kunnioituksen merkitys – saamelaisia koskevan tutkimuksen eettiset ohjeet

Saamelaiset, kuten monet muut alkuperäiskansat ympäri maailmaa, ovat kiinnostaneet laajasti eri alojen tutkijoita. Onkin olemassa sanonta, joka kuvastaa hyvin sitä, kuinka paljon saamelaisia ja saamelaisuutta on tutkittu: ”Jokaiseen saamelaiseen perheeseen kuuluu äiti, isä, lapsia ja tutkija.” Saamelaisia koskeva tutkimus on historiallisesti ollut kolonialistista ja jopa traumatisoivaa. Tutkimuksen kohteena olleilla saamelaisilla ei ole välttämättä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa tutkimuskysymyksiin tai -menetelmiin. Tutkimusta on usein tehty ilman saamelaisten osallisuutta tai suostumusta.
Image of brown lunch paper bag and text "University of Oulu, Brown Bag research lunch seminar"

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Tellus Stage, Linnanmaan kampus & Zoom

Sijainti

Linnanmaa

Saamelaisyhteisössä ja saamentutkimuksessa on keskusteltu saamelaisia koskevan tutkimuksen kestävien toimintatapojen kehittämisestä ja vakiinnuttamisesta ja yhteisten eettisten ohjeiden tarpeesta jo 1970-luvulta asti. Vuonna 2018 Suomessa perustettiin työryhmä luomaan saamelaisia koskevan tutkimuksen eettiset ohjeet. Nämä ohjeet julkaistaan alkuvuodesta 2024. Lue lisää työryhmästä ja prosessista.

Tämän Brown Bag -seminaarin puhujina ovat yliopistonlehtori, Guhtur Niillas Juhána Sigga-Marja (Sigga-Marja Magga) ja yliopistonlehtori Sami Lakomäki. Sigga-Marja Magga on Oulun yliopiston Giellagas-instituutin johtaja. Giellagas-instituutilla on opetusministeriön osoittama valtakunnallinen vastuu järjestää ja edistää saamen kielten ja saamelaisen kulttuurin ylintä opetusta ja tutkimusta Suomessa. Magga on ollut mukana edellä mainitussa työryhmässä ja esittelee seminaarissa uudet saamelaisia koskevan tutkimuksen eettiset ohjeet.

Sami Lakomäki on kulttuuriantropologian yliopistonlehtori Humanistisessa tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt alkuperäiskansojen ja kolonialismin historiaan itäisessä Pohjois-Amerikassa. Tällä hetkellä hän on mukana uudessa Formas-rahoitteisessa projektissa “Surviving the Unthinkable: Ecological Destruction and Indigenous Survivance in North America and the Nordic Countries, 1600-2022”. Sami Lakomäki kertoo seminaarissa siitä, mitä hän, alkuperäiskansayhteisöjen ulkopuolelta tuleva tutkija, on oppinut alkuperäiskansojen kanssa työskennellessään, ja miten hän on ottanut eettiset kysymykset huomioon.

Lämpimästi tervetuloa Tellus Stagelle, Linnanmaan kampukselle tiistaina 30.1. kello 11-12 oppimaan uutta ja keskustelemaan aiheesta yli tieteenalarajojen. Paikan päälle saapuneille ilmoittautuneille osallistujille tarjotaan lounas. Ilmoittauduthan seminaariin perjantaihin 26.1. kello 12 mennessä. Huomaathan, että tapahtuma on englanninkielinen.

Jos et pääse paikalle Linnanmaan kampukselle, voit osallistua seminaariin myös Zoomissa.

Tämän syksyn Brown Bag -seminaareissa haluamme tuoda esille Oulun yliopiston arktista strategiaa ja tutkimusta. Oulun yliopiston arktinen strategia pyrkii vastaamaan arktisen alueen haasteisiin ja mahdollisuuksiin luomalla kestävää arktista tietoyhteiskuntaa. Arktisen strategiamme painopisteet ovat resilienssi ja reagointikyky, yhteinen terveys ja ympäristö ja luonnonvarat ja liiketoiminta. Arktista tutkimusta yliopistossamme toteuttaa 150 eri alojen tutkijaa ja olemme mukana aktiseen koulutukseen ja tutkimukseen liittyvissä yhteistyöverkostoissa.

Oulun yliopiston Brown Bag -seminaarien ideana on mahdollistaa kohtaamisia eri alojen tutkijoiden välillä ja lisätä tieteidenvälistä keskustelua. Kerran kuussa kutsumme kaksi tutkijaamme eri tieteenaloilta puhumaan samaan aihepiiriin liittyvästä tutkimuksestaan. Tervetuloa mukaan oppimaan uutta, kyselemään ja keskustelemaan!

Viimeksi päivitetty: 16.1.2024