Eurovaaliehdokkaat tentattavana vihreän siirtymän teemoista - katso webinaari ja vaalipaneeli suorana 5.6.2024

Ylä- ja Itä-Kainuun vihreän siirtymän osaamiskeskus -hanke järjestää vihreän siirtymän teemoista asiantuntijawebinaarin keskiviikkona 5. kesäkuuta kello 12:30-14 ja sen jälkeen eurovaaliehdokkaiden paneelikeskustelun kello 14.30-15.30. Yleisö voi seurata webinaaria ja paneelikeskustelua suorana Ylä-Kainuun, Kuhmolaisen, Sotkamo-lehden ja Kainuun Sanomien verkkosivuilla.
järvimaisema

Tapahtuman tiedot

Ylä-Kainuun, Kuhmolaisen, Sotkamo-lehden ja Kainuun Sanomien verkkosivut

Muu

Vaalipaneeliin osallistuvat Silja Keränen (vihr.), Merja Kyllönen (vas.), Tiina Kyllönen (sd.), Mika Lintilä (kesk.), Annika Sipola (kok.) ja Tapio Puolimatka (kd.) sekä Kainuun liiton suunnittelujohtaja Sanna Schroderus ja Hyrynsalmen kunnanjohtaja Heimo Keränen.

Moderaattorina toimii Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin väitöskirjatutkija Santeri Halonen.

Ylä- ja Itä-Kainuun vihreän siirtymän osaamiskeskus -hankkeessa pilotoidaan uutta kuntien välisen yhteistyön mallia alueen energia- ja raaka-aineresurssien käytön suunnittelemiseksi aluetta parhaiten hyödyttävällä, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla.

Hankkeen päätoteuttajana toimii Hyrynsalmen kunta ja kuntapartnereina Kuhmon kaupunki sekä Puolangan, Ristijärven ja Suomussalmen kunnat. Lisäksi hankkeeseen osallistuvat Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto (LUT), Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti ja Helsingin Yliopistot. Hanke on EU:n oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) osarahoittama.

OHJELMA:
12:30 Tilaisuuden avaus ja hankkeen tausta – kunnanjohtaja Heimo Keränen, Hyrynsalmen kunta
12:35 Oikeudenmukaisen siirtymän käytännöistä – toimitusjohtaja Jonna Kangasoja, Akordi
12:50 Osaamiskeskus-hanke pähkinänkuoressa – hankekoordinaattori Leena Heikura-Tolonen, Hyrynsalmen kunta
13:00 Vihreän siirtymän sosiaalinen hyväksyttävyys tutkimuskysymyksenä – tutkijatohtori Tuuli Parviainen, Helsingin yliopisto
13:10 Paikallisten yritysten rooli vihreässä siirtymässä – väitöskirjatutkija Santeri Halonen, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti
13:20 Energia- ja raaka-ainepotentiaalien kestävä hyödyntäminen – apulaisprofessori Eeva-Lotta Apajalahti, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto
13:30 Keskustelu
13:45 Tauko – paikan päällä kahvitarjoilu ja demonstraatio paikkatiedon visualisoinnista
14:15 Vihreän siirtymän menestysreseptit – projektipäällikkö Antti Majava, Hyrynsalmen kunta
14:30 Eurovaalipaneelikeskustelu – eurovaaliehdokkaat Silja Keränen (vihr.), Merja Kyllönen (vas.), Tiina Kyllönen (sd.), Mika Lintilä (kesk.), Annika Sipola (kok.), Tapio Puolimatka (kd.), Sanna Schroderus (Kainuun liitto) ja Heimo Keränen (Hyrynsalmen kunta)
15:15- Yleisökysymyksiä ja keskustelua