Mereltä vaaroille vastuullisesti. Matkailuyrittäjien työpaja 20.3.2023

Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa toimiville pienille matkailuyrityksille suunnatussa työpajassa perehdytään vastuullisen matkailun osa-alueisiin ja siihen, millä tavalla yrittäjän kannattaa suunnitella vastuullisuustoimiaan. Työpajan kautta opit myös viestimään vastuullisista käytännöistäsi. Samansisältöinen työpaja pidetään myös torstaina 16.3. klo 16-18.
nainen katsoo kaukaisuuteen Saana-tunturilla

Tapahtuman tiedot

lähiosallistuminen Nivalassa ja Kajaanissa tai etäyhteys

Yritysten vastuullisuudesta puhutaan paljon ja asiakkaat odottavat varsinkin matkailualan yrityksiltä läpinäkyvää vastuullisuustoimien kuvausta. Aihe herättää sekä kuluttajissa että matkailupalveluiden tuottajissa kysymyksiä: onko kyse viherpesusta vai oikeasti merkityksellisestä toiminnasta? Mitkä velvoitteet koskevat pientä matkailuyritystä ja miten vastuullisuuden tunnistamisessa pääsee alkuun? Mitä asioita yritysvastuullisuuteen kuuluu ja kuinka tunnistaa omia hyviä käytäntöjään?

Mereltä vaaroille vastuullisesti -työpajassa tutustutaan yritysvastuullisuuden osa-alueisiin (ympäristö, sosiaalinen ja taloudellinen vastuullisuus), vastuullisuusviestinnän periaatteisiin sekä ns. vastuullisuussuunnitelman ”karvalakkimalliin”. Työpajan vinkeillä pääset helposti alkuun oman yrityksen vastuullisuustoimien arvioimisessa sekä tunnistat olemassa olevia hyviä käytäntöjä brändiviestintääsi.

Työpajaan osallistuminen ei edellytä sinulta aiempaa suunnitelmallista vastuullisuustoimintaa tai aiheen tuntemusta. Osallistuvien yrittäjien keskinäinen kokemusten jakaminen sekä aloittelevien että mahdollisesti pidemmälle ehtineiden vastuullisuustoimien osalta auttavat hyvien vastuullisuustoimien tunnistamisessa. Työpajaan ilmoittautuneille lähetetään ennakkotehtävänä kevyt alkukartoitus, jolla voit arvioida yrityksesi vastuullisuustoimien ja viestinnän lähtötilannetta.

Työpajan kouluttaja on mikroyrittäjyyden tutkimusjohtaja Anna-Mari Simunaniemi Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutista. Anna-Mari toimii kouluttajana sekä Oulun yliopiston tuottamilla vastuullisuusaiheisilla verkkokursseilla että erilaisille yritysryhmille kohdennetuissa vastuullisuustyöpajoissa.

Työpaja on osa MERVA – Mereltä vaaroille: pienten matkailutoimijoiden vastuullisen verkostoitumisen edistäminen -hanketta, joka lisää pienten syrjäisten harvaan asuttujen alueiden matkailuyritysten yhteistyötä ja verkostoitumista sekä edistää vastuullisten toimintatapojen ja parhaiden käytäntöjen oppimista. Hankkeessa käynnistetään matkailutoimijoiden "kiltatoiminta", joissa jaetaan asiantuntijatietoa, kohtautetaan yrittäjiä ja muita toimijoita sekä jaetaan kokemuksia ja parhaita käytäntöjä. Hankkeen toteuttavat Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kautta.

Työpajat pidetään ensisijaisesti lähityöpajoina Kajaanissa ja Nivalassa. Tarkemmat paikat ilmoitetaan myöhemmin. Myös etäosallistuminen on mahdollista.

Ilmoittaudu työpajaan viimeistään ma 13.3. tästä linkistä.

Kysy lisää:
Ulla Lehtinen, projektipäällikkö; MERVA-hanke