Muuttuvaan maailmaan: Näkökulmia hyvinvoinnin ja terveydenhuollon kehittämiseen

Oulun yliopiston ihmistieteiden näkökulmiin keskittyvän Eudaimonia-instituutin tutkimusryhmät esittelevät tutkimustuloksiaan laajalle yleisölle neliosaisessa Studia Generalia -sarjassa.
Vasemmalla ja oikealla kannettavat tietokoneet, joiden välissä kädet pitelevät oranssia mukia, taustalla kaksi ihmishahmoa.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Ihmistieteet kattavat humanistiset, kauppatieteelliset, kasvatustieteelliset ja ihmismaantieteen alat.

Luentoja voi seurata suorana Oulun yliopiston YouTube-kanavalla. Sarjan muut luennot pidetään keskiviikkoisin 10., 17. ja 24.11. klo 17–19. Luennot pidetään suomeksi. Juontajana Simo Kekäläinen.

Yleisöllä on Studia Generalian henkeen kuuluen mahdollisuus esitysten jälkeen esittää kysymyksiä ja kommentteja esittäjille osoitteessa https://viestiseina.fi/unioulu/​

Kaikki sarjan teemoista ja esityksistä kiinnostuneet ovat tervetulleita seuraamaan luentoja!

Eudaimonia-instituutti

Ohjelma:

Työpaikan yhteiset tauot yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Yliopistonlehtori Mirka Rauniomaa, yliopistonlehtori Maarit Siromaa, tutkijatohtori Marika Helisten ja väitöstutkija Mari Holmström, Tauko-hanke

Tauko-hankkeessa tarkastellaan yhteisöllisyyden luomisen ja ylläpitämisen käytänteitä työpaikan yhteisillä tauoilla sekä näiden kytkeytymistä työhyvinvoinnin edistämiseen. Tarkastelun kohteena ovat myös osallistujien näkemykset taukotoiminnan merkityksestä muun muassa henkisenä voimavarana. Tutkimus luo uutta tietoa siitä, miten työyhteisön sosiaalisista suhteista ja hyvinvoinnista voitaisiin pitää huolta etätyön yleistyessä ja jäädessä osaksi työkulttuuriamme.

Sairaanhoitolaitoksesta innovaatiosairaalaksi – Terveydenhuollon hybridiorganisaatiot innovaattoreina ja muutoksen kohteina. Professori Tuija Mainela, väitöstutkija Kaisu Jansson ja tutkijatohtori Hannu Torvinen, SHERLOC-hanke

Esityksessä tarkastellaan julkisen terveydenhuollon ja elinkeinoelämän yhdistävää uudenlaista innovaatiotoimintaa mahdollistavia päätöksentekijöiden oikeuttamisstrategioita sekä hybridiorganisaatioiden keinoja vaikuttaa innovaatiotoimintaa hidastaviin tekijöihin. Lisäksi tarkastellaan ammatillisia kategorisointiprosesseja sairaalan sisäisessä muutosprosessissa ja arvon luomisen käytänteitä sairaalan ja yritysten välisissä innovaatioprojekteissa.

”Helpottaa hommaa niin paljon" – brändikokemuksia terveysteknologiasta. BrandEx – Temporal construction of brand experience: towards trusted digital transformative services -hanke: Professori Saila Saraniemi ja väitöstutkija Milka Väinämö

Puettavan teknologian, kuten sensoreiden myötä kroonisten sairauksien, esimerkiksi diabeteksen seuraaminen ja ylläpitävä hoito siirtyy vahvemmin yksilölle. Miten terveysteknologia on osa kroonisesti sairastuneen arjen kokemuksia ja ennen kaikkea, onko brändillä väliä tässä ympäristössä?

Viimeksi päivitetty: 22.10.2021