Oulu Sinfonian Kamarimuusikot sekä pianisti Paavali Jumppanen esiintyvät Saalastinsalissa 4.11.

Pianisti Paavali Jumppanen ja Oulu Sinfonian Kamarimuusikot esiintyvät Saalastinsalissa perjantaina 4.11.2022 klo 18.00 alkaen. Konserttiin on ilmainen sisäänpääsy. Väliajalla on tarjolla omakustanteinen kahvitarjoilu.
Pianist Paavali Jumppanen.
Paavali Jumppanen

Tapahtuman tiedot

Saalastinsali, Oulun yliopisto

Upeat 1800-luvun säveltäjät Brahms ja Dvořák kykenivät integroimaan edeltäjiensä opit ja soveltamaan ja uudistamaan niitä omaan aikaansa. Dvořákin aikuisiän musiikillisesta kielestä voi tunnistaa Brahmsin klassismin vaikutukset, jotka siihen aikaan merkitsivät konservatiivista linjaa edistysmielisen Wagnerin sijaan. Dvořákin musiikkia inspiroi tsekkiläisen populäärimusiikin rytmiikka sekä niiden melodiat, joita ei oltu ikinä kopioitu tai uudelleenkäytetty, vaan ne on luotu aina raikkaasti tyhjästä uudelleen.

Dvořákin ja Brahmsin välille muodostui keskinäisen arvostus sekä ystävyys ja voikin kiittää Brahmsia, että Dvořákin musiikki alkoi saada enemmän suosiota ja levitä helpommin Euroopassa.

Oulu Sinfonian Kamarimuusikot yhdessä huippupianisti Paavali Jumppasen kanssa esittävät kaksi näiden säveltäjien upeaa mestariteosta.

Muusikot tulevat soittamaan ensimmäistä kertaa Linnanmaan kampukselle Saalastinsaliin perjantaina 4.11. klo 18.00. Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä henkilökunta ovat lämpimästi tervetulleita konserttiin. Muusikot soittavat saman ohjelman myös lauantaina 5.11. klo 15.00 Tulindbergin salissa Oulun musiikkikeskuksessa, jonne kaikki uudet kuulijat ja vanhat ystävät ovat tervetulleita. Myös sinne on vapaa pääsy.

Tervetuloa konserttiin kokemaan kamarimusiikin upeat väripaletit ja niiden herättämät tunteet!

Konsertin ohjelma:

"A chamber dream"

Johannes Brahms (1833–1897)
Pianokvartetto g-molli, No.1, op. 25 (1861)

I. Allegro
II. Intermezzo: Allegro ma non troppo - Trio: Animato
III. Andante con moto
IV. Rondo alla Zingarese. Presto

Maija Wesslund, viulu
Susanna Nietula, alttoviulu
Greta Ernesaks, sello
Paavali Jumppanen, piano

–väliaika–

Antonin Leopold Dvořák (1841–1904)
Pianokvintetto A-duuri op.81 No.2 (1887)

I. Allegro, ma non tanto
II. Dumka: Andante con moto
III. Scherzo (Furiante): Molto vivace
IV. Finale: Allegro

Dhyani Gylling, viulu
Maija Wesslund, viulu
Susanna Nietula, alttoviulu
Greta Ernesaks, sello
Paavali Jumppanen, piano

Konsertin kesto noin 1 h 40 min sisältäen väliajan.

Viimeksi päivitetty: 11.10.2022