Terve ympäristö – terve ihminen: Argumenta-hanke starttaa Oulun Valveelta

Onko luontosuhde sittenkin kemiaa ja nanotason viestintää? Mitä tarkoittaa maaseudun renessanssi – menikö kaupungistumisen aika jo ohi? Korvaako digitaalinen kokemus luontoretken?
Monitieteinen ARGUMENTA-hanke haastaa tieteen konsensusta ja pyytää yleisöä osallistumaan keskusteluun.

Tapahtuman tiedot

Kulttuurikeskus Valve, Hallituskatu 7, Oulu

Terve Ympäristö – Terve Ihminen -hanke tavoittelee kokonaisvaltaista näkökulmaa ympäristöterveyden ja luonnonvarojen hyödyntämisen sekä digitalisaation yhteen kietoutuneessa kokonaisuudessa. Hankkeessa keskustellaan muun muassa siitä, miten ihmisen vastustuskyky tauteja vastaan syntyy ja muuttuu ja miten luontosuhteemme vaikuttaa pandemioiden syntymiseen. Hankkeen toinen kokonaisuus käsittelee alueiden rooleja kestävyysmurroksessa ja niiden heijastuksia hyvinvointiin. Miten luontosuhteen muutos vaikuttaa siihen, millaisessa yhdyskuntarakenteessa halutaan elää? Kolmas osio käsittelee luontoyhteyden digimurrosta. Onko kaupungistunut ja tietoverkkojen kautta tapahtuva vuorovaikutus etäännyttänyt meitä luonnollisilta juuriltamme? Entä digitaalisten ratkaisujen tuomat uudet mahdollisuudet? Auttaako tekemämme loikka digikuilun yli ylittämään myös muita etäisyyksiä ja palauttamaan luontoyhteyttämme, yhteyttä toisiimme, itseemme ja kokemuksiimme?

Tilaisuus on kaikille avoin ja ilmainen. Tervetuloa!

Terve Ympäristö – Terve Ihminen teemat ja asiantuntijat esittelyssä

17.1.23 klo 13.00 – 15.30 Kulttuurikeskus Valve, ravintola Paljetti

Paneelikeskustelun juontaja: toimittaja, FT Petri Laukka

13.00 – 13.30 Ympäristön terveys- ja hyvinvointivaikutukset. Puhujat: R&D Manager Saara Laitinen, SPR Veripalvelu; Erikoistutkija, Dosentti Ilkka Väänänen, LAB ammattikorkeakoulu; Professori Arja Rautio, Oulun yliopisto, Thule-instituutti; Professori Seppo Vainio, paneelin pj., Oulun yliopisto, Kvantum-instituutti