Uniikkia Oulusta: Lintu vai kala – kertooko DNA-viivakoodi totuuden?

Viivakoodista on moneksi: kauppojen kassoilla se mahdollistaa tuotetietojen automaattisen luvun, ja siitä hyötyy myös luonnon monimuotoisuus, kun kaikille suomalaisille eliölajeille luodaan oma perimään perustuva DNA-viivakooditunniste. Miten ainutlaatuisesta työstä lajien määrittämisessä DNA-viivakoodin avulla on kyse?
Pinkillä pohjalla teksti Uniikkia Oulusta ja ympärillä erilaisia piktogrammeja.

Tapahtuman tiedot

Maailmassa on eri laskutapojen mukaan kymmeniä miljoonia eläin-, kasvi- ja sienilajeja, ja toistaiseksi niistä on tunnistettu vasta noin kaksi miljoonaa. Lajintunnistusvaihe on tutkijoille työläs, ja lajien erottaminen toisistaan pelkän ulkonäön perusteella on lähes mahdotonta. Yli-intendentti Marko Mutanen näkee viivakooditeknologian käytännöllisimpänä keinona määrittää lajeja. Voisiko pian myös tavallinen luonnossa liikkuja käyttää viivakooditeknologiaa lajien tunnistamiseen?

Uniikkia Oulusta on tiedesarja, jossa Oulun yliopiston tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan. Jaksoissa vieraillaan myös kiehtovissa tutkimusympäristöissä.

Uniikkia Oulusta: Lintu vai kala – kertooko DNA-viivakoodi totuuden?julkaistaan keskiviikkona 31.5. klo 12 Oulun yliopiston YouTube-kanavalla. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Sarja julkaistaan myös Oulun kaupungin Mun Oulu -verkkolehdessä.

Viimeksi päivitetty: 31.5.2023