Uniikkia Oulusta: Pärjäisikö Suomi kybersodassa?

Elintärkeä tieto kaikilla elämänaloilla on nykyisin tietoverkoissa. Verkottunut yhteiskunta on altis kyberrikollisten hyökkäyksille, minkä vuoksi yhteiskunnan ja kansalaisten toiminnan turvaaminen tietoverkoissa on viime aikoina entisestään korostunut. Millaisia uhkia Suomeen nyt kohdistuu ja miten niiltä pitäisi suojautua? Millaiset kohteet Oulussa ja tavallisen ihmisen arjessa ovat kaikkein haavoittuvimpia?
Pinkillä pohjalla teksti Uniikkia Oulusta ja ympärillä erilaisia piktogrammeja.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Kyberrikolliset vandalisoivat taajaan yhteiskunnallisesti tärkeitä kohteita, kuten tukkivat palvelunestohyökkäyksillä esimerkiksi ministeriöiden verkkosivuja. Mikä on toistaiseksi harmitonta kiusantekoa ja milloin hyökkäyksillä on kriittisiä vaikutuksia elintärkeisiin toimintoihin? Kyberturvallisuuden professori Kimmo Halunen kertoo, mihin yhteiskunnan ja kansalaisen kannattaa varautua ja antaa parhaat ohjeet suojautumiseen.

Uniikkia Oulusta on tiedesarja, jossa Oulun yliopiston tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan. Jaksoissa vieraillaan myös kiehtovissa tutkimusympäristöissä.

Uniikkia Oulusta: Pärjäisikö Suomi kybersodassa? julkaistaan keskiviikkona 7.6. klo 12 Oulun yliopiston YouTube-kanavalla. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Sarja julkaistaan myös Oulun kaupungin Mun Oulu -verkkolehdessä.

Viimeksi päivitetty: 6.6.2023