Innostu tieteestä

Kuinka asiat todella ovat ja mikä on tieteen merkitys arjessamme? Tiede tuottaa uutta tietoa ja selittää ympäröivää maailmaa ja sen ilmiöitä. Erilaiset tapahtumat, yhteistyömuodot ja vierailukohteet tarjoavat juuri sinulle mahdollisuuden sukeltaa tieteen kiehtovaan maailmaan.

Tiede kuuluu kaikille, iästä tai taustasta riippumatta. Tule mukaan kysymään, innostumaan, oppimaan ja osallistumaan!
Lapsia tiedetapahtuman hyönteistutkimuspisteellä; kuvassa pöydällä lasten edessä mm. lasikattoinen mehiläispesä ja mikroskoopin yläosaa.

Tiedettä kaikille

Osallistu kaikille avoimiin tiedetapahtumiin ja tule seuraamaan tieteeseen ja tutkimukseen liittyviä keskusteluja ja yleisöluentoja. Esimerkiksi syksyisin Oulun yliopistossa järjestettävä koko perheen tiedetapahtuma Tutkijoiden yö kokoaa vuosittain tuhansia kävijöitä. Tutustu tapahtumatarjontaamme:

Tiede osana opetusta

Peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opettajat voivat hyödyntää erilaisia tiedetyöpajoja ja vierailuja osana opetussuunnitelmaansa. Esimerkiksi aineenopettajille suunnatulla tutkijan etävierailulla tutkijamme esittelevät alaansa ja työtään. Halutessasi pääset myös suunnittelemaan ja kehittämään yhteistyötä Oulun yliopiston opettajien kanssa oman oppiaineesi näkökulmasta.

Oulun yliopiston LUMA-keskus järjestää toimintaa päiväkoti- ja koululaisryhmille, opettajien täydennyskoulutusta ja lasten ja nuorten harrastustoimintaa erityisesti Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella.

Vieraile ja opi

Yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ovet ovat avoinna yleisölle ja puutarhaan voi myös varata vierailuja koululaisille ja yksityisille ryhmille. Ryhmävierailujen tueksi tarjolla on opetusmateriaalia ja opastusta. Kasvitieteellisen puutarhan aulaan rakennetussa tiedepuutarhassa esitellään Oulun yliopiston tutkimusta eri aloilta. Myös digitaalisen pienvalmistuksen Fab Lab tarjoaa erilaisia yhteistyömahdollisuuksia kouluille.

Osallistu tieteeseen

Erilaiset kansalaistiedeprojektit antavat tavallisille kansalaisille mahdollisuuden osallistua tieteelliseen tutkimustyöhön. Tutkimusta tehdään yhteistyössä tutkijoiden kanssa. Kansalaistiede antaa mahdollisuuksia oppimiseen, vuorovaikutukseen ja kansalaisten tarpeisiin ja toiveisiin yhteensopivan tutkimuksen tekemiseen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Jatkuvan oppimisen yliopisto tarjoaa monipuolista koulutusta ja palvelee tiedonjanoisia erilaisissa elämäntilanteissa. Kaikille avoimet opinnot antavat mahdollisuuden tutustua tiettyyn alaan helposti ja jopa maksutta. Tervetuloa oppimaan ikään ja pohjakoulutukseen katsomatta!