6G-tutkijamme ovat vakiinnuttaneet paikkansa maailman siteeratuimpien tutkijoiden joukossa

Oulun yliopiston tutkijat Mehdi Bennis ja Tarik Taleb ovat jälleen päässeet Highly Cited Researchers -listalle. Tämä tarkoittaa, että he ovat yhden prosentin parhaimmistossa omalla alallaan tutkimusjulkaisujen viittausten määrässä.
Professor Mehdi Bennis and professor Tarik Taleb, from the 6G Flagship University of Oulu, received again  truly significant recognition as they were named Highly Cited Researchers 2022 in the annual listing of the world’s most influential researchers.
Professorit Tarik Taleb ja Mehdi Bennis, 6G-lippulaiva, Oulun yliopisto

Suomessa työskentelevistä tutkijoista listalle nousi tänä vuonna 16 henkilöä. Näistä siis kaksi sijoittuu Oulun yliopiston langattoman tietoliikenteen tutkimuskeskukseen (CWC) ja Suomen Akatemian koordinoimaan 6G-lippulaivaan, joka on vuonna 2018 alkanut kahdeksan vuoden tutkimuskokonaisuus. Mehdi Bennis ja Tarik Taleb olivat listalla myös kahtena aiempana vuonna.

Heillä kummallakin on keskeinen rooli 6G-tutkimuksessa ja teknologian kehittämisessä, millä luodaan pohja tulevaisuuden 6G-verkkojen toiminnalle. Bennisin ICON-tutkimusryhmässä keskitytään radioresurssien hallintaan, hajautetun tekoälyn mahdollisuuksiin ja koneoppimiseen 5G- ja 6G -verkoissa. Talebin MOSAIC!-ryhmässä tutkitaan pilvipalveluja, verkon viipalointia, tekoälypohjaista ohjelmistojen ja verkon tietoturvaa sekä laajan datan jakamista mobiilipalveluina.

Maailman viitatuimpien tutkijoiden listalle pääsee, kun tutkijalla on useampi artikkeli, joka sijoittuu viittausten määrässä yhden prosentin parhaimmistoon omalla tieteenalallaan. Listaus tehdään Web of Science -viittaustietokannasta aina kymmenen edellisen vuoden ajalta.

Lue aiempi Mehdi Bennisin haastattelu ja linkkejä hänen tutkimukseensa tästä.

Tarik Talebin tutkijaesittely löytyy tästä.

Kaikkien tutkijoiden listaus löytyy Highly Cited Researchers -tietokannasta tästä.

Viimeksi päivitetty: 15.11.2023