Akatemiaprofessori Guoying Zhaolle merkittävä IEEE Fellow -arvonimi

Akatemiaprofessori Guoying Zhao Oulun yliopiston Konenäön ja signaalianalyysin tutkimuskeskuksesta saanut merkittävän kansainvälisen huomionosoituksen. Maailman johtava teknologiaa edistävä ammatillinen järjestö IEEE on myöntänyt hänelle IEEE Fellow -arvonimen.
Guoying Zhao aloitti akatemiaprofessorina

IEEE Fellow myönnetään henkilölle, jolla on erityisen merkittäviä ansioita teknologian kehittämisessä maailmanlaajuisesti. Guoying Zhaolle tunnustus tuli panoksesta kasvojen mikroilmeanalyysiin ja tunnetekoälyyn liittyvistä ansioista. Hän on erikoistunut kasvonilmeiden ja ihmisten tunnetilojen mittaamisen tutkimiseen.

”IEEE Fellow on minulle suuri kunnia. Se on samalla iso maailmanlaajuinen tunnustus uraauurtavalle tutkimukselle, jota Oulun yliopistossa teemme yhdessä. Kiitos aiemmille ja nykyisille maisteri- ja tohtoriopiskelijoilleni, post doc -tutkijoille, vierailijoille ja yhteistyökumppaneilleni eri aloilta”, Zhao toteaa iloisesti.

”Erityinen kiitokseni kuuluu minua ehdottaneelle professori Matthew Turkille hänen kannustuksestaan ja pitkäaikaisesta tuestaan. Kiitän myös emeritusprofessori Matti Pietikäistä hänen ohjauksestaan ja yhteistyöstään. Hän kutsui minut Ouluun vuonna 2005. Myös professori Olli Silvén ja muut kollegat CMVS-tutkimusyksikössämme ovat inspiroivia. Lisäksi haluan kiittää aiempia ohjaajiani professori Xinyuan Huangia ja professori Hua Lia maisteri- ja tohtorintutkinnon suorittamisesta. Niissä opin tekemään tutkimusta ja jatkamaan uraani akateemisessa maailmassa.”

IEEE on maailman johtava sähkötekniikan, elektroniikan ja tietotekniikan tieteellinen seura ja ammatillinen järjestö. Sillä on yli 400 000 jäsentä 160 maassa. Se julkaisee noin 30% maailman sähkötekniikan, elektroniikkatekniikan ja tietotekniikan kirjallisuudesta. Järjestö on kehittänyt yli 1300 teollisuusstandardia sekä on mukana vuosittain noin 1700 konferenssin järjestämisessä. Vuoden 2022 IEEE Fellows -listalle pääsi vain neljä uutta suomalaisessa yliopistossa työskentelevää henkilöä.

Lue lisää tietoa IEEE:stä ja Fellow-ohjelmasta.

Vuoden 2022 IEEE Fellows -lista (pdf) löytyy täältä.

Aiempi uutinen Guoying Zhaon akatemiaprofessuurista (alkoi 1.9.2021) tästä.

Guoying Zhaon tutkijaprofiili löytyy täältä.

Viimeksi päivitetty: 8.12.2021