Arkistoidut Moodle-kurssit, joiden päättymispäivä on vuonna 2021 tai aikaisemmin, poistetaan Moodle-ympäristöstä vuoden 2022 lopussa

Oulun yliopiston Moodlessa on käytössä arkistoitujen Moodle-kurssien automaattinen poistoprosessi Moodle-ympäristöstä. Arkistoidut Moodle-kurssit, joiden päättymispäivä on vuonna 2021 tai aikaisemmin, poistetaan Moodle-ympäristöstä tämän vuoden 2022 lopussa.

Moodle-kurssien arkistointi
Opettaja määrittelee, kuinka kauan Moodle-kurssi on avoinna opiskelijoille. Kurssin päättymisen jälkeen moni opettaja arkistoi Moodle-kurssin, kun kaikki toiminta Moodle-kurssilla on päättynyt. Arkistoinnin jälkeen Moodle-kurssi on siirretty lukutilaan tiedekunnan arkistokategoriaan.

Arkistoidun Moodle-kurssin tunnistaminen

• Arkistoidun Moodle-kurssin nimen lopussa on kurssin aloituspäivämäärä / päättymispäivämäärä (muodossa vuosi-kuukausi-päivä).
  • Arkistoitu Moodle-kurssi sijaitsee Arkisto-kategoriassa ja kurssin etusivulla on vesileimoja sanalla: ARCHIVE.

Arkistoitujen Moodle-kurssien automaattinen poistoprosessi Moodle-oppimisympäristöstä
Oulun yliopistossa on käytössä arkistoitujen Moodle-kurssien automaattinen poistoprosessi. Arkistoidut kurssit poistetaan Moodle-oppimisympäristöstä automaattisesti kurssin päättymispäivämäärää seuraavan kalenterivuoden lopussa (esimerkiksi arkistoidut Moodle-kurssit, joiden päättymispäivä vuonna 2021 tai aiemmin, poistetaan Moodle-ympäristöstä vuoden 2022 lopussa.

Opiskelijan omien tuotosten tallentaminen arkistoidulta Moodle-kurssilta
Opiskelijan kannattaa itse huolehtia omien tuotostensa tallentamisesta Moodle-kurssin lisäksi itselleen talteen esimerkiksi omalle työasemalle tai OneDrive-kansioon.

Opintoportfolio
Opiskelijana voit koota itselleen omat opintotuotoksensa koko opintoajalta omaksi ”portfolioksi”. Yliopiston palveluista sopivat portfolion tekemiseen esim. Office 365 Education (O365) ja Google Workspace for Education -palvelut. Jos haluat hyödyntää opintotuotoksiasi myös opiskeluaikasi jälkeen, kannattaa valita palvelu, johon pääset myös opiskeluaikasi jälkeen.

Lisätietoa opiskelijan Moodle-ohjeissa: Moodle-ohjeet opiskelijalle: Vanhojen Moodle-kurssien arkistointi- ja poistoprosessi sekä opiskelijan omien tuotosten tallentaminen Moodle-kursseilta

Viimeksi päivitetty: 27.12.2022