Fuksi -29 nauttii urbaanista elämästä

Yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoita kutsutaan fukseiksi. Oululaisen opiskelijan elämä voi jo vuosikymmenen lopulla näyttää erilaiselta kuin nyt. Vuonna 2029 opintonsa aloittava opiskelija ”Ella” kertoo, miten.

Väestö keskittyy kaupunkeihin koko maassa, ja Ella on hyvin todennäköisesti kotoisin Oulua etelämpää, Suomen suurimpiin kuuluvasta kaupungista. Hänellä on korkeat odotukset, millaisten palveluiden ja sosiaalisen elämän keskellä hän pääsee elämään. Arkeen kuuluvat kahvilat, urheilupaikat ja elokuvateatterit, jotka ovat tiiviisti uuden keskustakampuksen kyljessä. Ella pitää Oulua juuri sopivan vilkkaana opiskelijakaupunkina, jonka kulttuuritarjonta on vireää. Kun suuri joukko opiskelijoita liikkuu samalla alueella, syntyy paljon kohtaamisia ja juttu- ja harrastusseuraa on helppo löytää. Toisaalta Ella nauttii satunnaisesti näkyvistä revontulista ja lyhyestä matkasta laskettelukeskuksiin. Ajokorttia Ella ei omista.

Ella kuuluu pieneneviin ikäluokkiin. Alle 15-vuotiaiden määrä on vähentynyt Suomessa lähes 20 prosenttia hänen elinaikanaan. Myös koko väestö ja yliopistoon tulevat ikäluokat ovat alkaneet pienentyä, joten Ellan ikäpolvi on päässyt valitsemaan opinahjonsa melko vapaasti. Mielikuvat kaupungeista painavat vaa’assa paljon, ja yliopistokaupungit pyrkivät kaikin voimin vahvistamaan vetovoimaansa.

Ennen opiskelupaikan valintaa Ella huomasi netistä, että Oulun koulutusta on kiitetty laadukkaaksi. Oululaiset tutkijat ovat kyenneet tekemään pioneeritutkimusta alalla, ja Oululla näytti olevan liikkuvuusohjelmia hyvien eurooppalaisten yliopistojen kanssa. Oulun tutkinto-ohjelma vaikutti mukavan monitieteiseltä. Lisäksi koulutusalan esittelyssä oli selitetty kiinnostavasti, miten opinnot Oulussa voisivat auttaa Ellaa sijoittumaan tehtäviin, joissa voi muuttaa maailmaa.

Oulu oli jäänyt Ellalle hieman vieraaksi, mutta hän on aiemmin pistäytynyt siellä muutaman kerran perheen matkatessa Lappiin. Opintomessuilla Ella kuuli, että Ouluun on valmistunut tuliterä kampus rautatieaseman viereen. Oulun etuna on myös edullinen asuminen muihin isoihin kaupunkeihin verrattuna. Junamatkailu kotimaassa on hänen sukupolvelleen itsestäänselvyys lentämisen sijaan.

Digitalisaation mahdollisuudet ovat olleet Ellalle arkea koko elämän ajan. Kosketuksen etäopetukseen hän sai jo kolmasluokkalaisena, kun koronapandemia sulki Suomen peruskoulut ja tehtäviä piti äkkiä alkaa suorittaa tietokoneella. Myös opiskelu Oulun yliopistossa tapahtuu osittain etänä, jopa niin, että lähiopetuksettomina viikkoina Ella voi opiskella lapsuudenkodistaan käsin. Osaksi opintojaan Ella nivoo yksittäisiä etäkursseja muista maailman yliopistoista. Muutaman kerran opetusta on järjestetty yliopiston perinteikkäällä kampuksella Linnanmaalla.

Ellalle tarjottiin PSOASin asuntoa sekä Välkkylän uudehkosta tornitalosta Unosta että Peltolan kaupunginosasta. Molemmista kohteista pääsee keskustakampukselle nopeasti, ja Ella nauttii tehokkaista pyöräily-yhteyksistä Oulussa. Lähes kaikista kaupunginosista pääsee Raksilaan leveää pyöräbaanaa pitkin, ja bussit kulkevat vierestä. Ellan kavereita asuu paljon myös keskustassa, ja muutama asuu aivan kampuksen ytimeen rakennetuissa opiskelija-asunnoissa.

Opiskelijoiden kodeissa on paljon käteviä oheispalveluja, kuten yhteiskäyttöinen sähköauto, yhteinen vierashuone, kuntosali ja opiskelutilaa, josta voi vaikkapa osallistua etäluennolle. Ruokaostokset voi tilata alakerran kylmälokeroihin. Oulun opiskelija-asunnoissa on Euroopan parhaat tietoliikenneyhteydet. Sauna- ja pyykkivuoroja tai varastotilaa voi varata täysin joustavasti mobiilisovelluksella. Pohjaratkaisuissa vuorottelevat yksityisyys ja yhteisöllisyys, ja koko rakennusten suunnittelussa on tähdätty kestävyyteen ja energiatehokkuuteen. Seinissä käytetty ekobetoni perustuu Oulun yliopiston tutkimukseen.

Ellan vanhempien mukaan työnantajat ovat alkaneet arvostaa myös yksittäisiä pätevöitymiskokonaisuuksia perinteisten tutkintojen rinnalla. Jopa Ellan isä on innostunut ottamaan jatkuvan oppimisen opintojakson Oulun yliopistosta syksyllä 2029, etäopintoina totta kai. Ella näkee uudella keskustakampuksella paljon kaupunkilaisia, jotka ovat tulleet päivittämään opintojaan tai nauttimaan tiedetapahtumista ja -keskusteluista. Siellä voi tavata yhtä hyvin humanisteja kuin tekniikan tai lääketieteenkin opiskelijoita.

Ellan kohtaamat opettajat ja muu henkilökunta työskentelevät osin kampuksella ja osin kotoaan käsin. Työ on monipaikkaista. Toimistotilaa ei tarvita niin paljon kuin ennen, mutta kohtaamisilta vaaditaan laatua. Kansainvälinen tutkimusrahoitus korostuu vielä entisestään, ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen pitää olla vaikuttavaa.

Teksti on julkaistu alun perin Tiedeuutisia Oulun yliopistosta -liitteessä Kalevassa 24.11.2020.

Viimeksi päivitetty: 15.2.2021