THE Impact 2023: Kestävä teollisuus, innovaatiot ja infrastruktuurit yhä Oulun yliopiston vahvuuksia

Oulun yliopisto sijoittuu sijavälille 401–600 (2022: 401–600) yliopistojen vaikuttavuutta mittaavassa kansainvälisessä THE (Times Higher Education) Impact 2023 -vertailussa.

Vertailussa arvioidaan yliopistojen ekologista, sosiaalista ja taloudellista vaikuttavuutta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (eng. Sustainable Development Goal, SDG) edistämisen kautta.

Oulun yliopisto menestyi parhaiten tavoitteessa Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja (SDG9), jossa ylsimme sijalle 94 (2022: 101-200). Myös viime vuonna parhain sijoituksemme oli samassa tavoitteessa.

Kahdensadan kärkiyliopiston joukkoon Oulun yliopisto pääsi tavoitteissa Kestävät kaupungit ja yhteisöt (SDG11), Vastuullista kuluttamista (SDG12) ja Ilmastotekoja (SDG13). Kaikissa edellä mainituissa tavoitteissa Oulun yliopiston sijoitus nousi viime vuoteen nähden.

Kokonaisarviossa oli tänä vuonna mukana 1591 yliopistoa ja tavoitekohtaisissa vertailuissa 504-1625 yliopistoa.

Oulun yliopisto edistää tavoitteellisesti kestävää kehitystä koulutuksen, tutkimuksen, yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja kampuskehittämisen toimin. Yliopisto on sitoutunut arvoissaan toimimaan vastuullisesti yhteiskuntaa ja ympäristöä kohtaan, etsimään ratkaisuja maapallon resurssien kestävään käyttöön ja tekemään ekologisesti vastuullisia valintoja omissa toiminnoissaan.

Tutkimuksessa kestävän kehityksen vahvuusalueita ovat luonnonvarojen kestävä ja vastuullinen käyttö, bio- ja kiertotalous, ympäristötekijöiden vaikutus terveyteen, muuttuvan ympäristön tutkimus arktisella ja boreaalisella vyöhykkeellä sekä globalisaation ja ympäristömuutoksen vaikutukset ihmisten vuorovaikutukseen ja yhteisöihin.

Viimeksi päivitetty: 12.6.2023