Jarmo Reposelle kansainvälinen telelääketieteen elämäntyöpalkinto

Työelämäprofessori Jarmo Reponen palkittiin merkittävästä elämäntyöstä sähköisen terveydenhuollon alalla eHealth 2021 -konferenssissa Oulussa.

Oulun yliopiston työelämäprofessori Jarmo Reposelle myönnettiin kansainvälinen palkinto eHealth 2021 -konferenssissa Oulussa. Reponen on suomalaisen telelääketieteen pioneeri. International Society for Telemedicine and eHealth -seura, ISfTeH, myönsi viidennen kerran elämäntyöstä professori Louis Lareng – Lifetime Achievement Award - tunnustuksen.

Palkinnonsaaja on henkilö, jolla on vähintään yli 20 vuoden elämäntyö digitaalisen terveydenhuollon parissa huomioiden työssä yhteiskunnallisen, koulutuksen, tieteellisen, innovaatiotoiminnan ja johtamisen osa-alueet.

Reponen on työurallaan kehittänyt yli 30 vuoden ajan terveydenhuollon sähköisiä toimintatapoja erilaisiin tarpeisiin. Hän oli mukana hyödyntämässä mobiiliteknologiaa terveydenhuollossa jo silloin, kun älypuhelinmarkkinat olivat rajalliset. Hänen ryhmänsä kehitti maailman ensimmäisen lääketieteellisen sovelluksen älypuhelimille.

Raahen sairaalan radiologian ylilääkärinä ollessaan Reponen toteutti Suomen ensimmäisen työnkulultaan kokonaan digitaalisen röntgenyksikön. Hän on työskennellyt merkittävissä tehtävissä useissa Oulun yliopiston ja yliopistollisen sairaalan EU-tutkimusrahoitetuissa hankkeissa. Hän on johtanut ESKO-potilaskertomusjärjestelmän kehitystä ja käyttöönottoa sekä organisoinut alueellisen teleradiologiaverkon toimintaa.

Hän on toiminut kansallisen lääketieteen koulutuksen digitalisaatiohankkeen MEDigin hankejohtajana kehittäen verkko-opetusta. Professori Reponen on toiminut useissa asiantuntija- ja luottamustehtävissä, mm. eurooppalaisten ja kotimaisten ehealth-järjestöjen puheenjohtajana ja kansainvälisten konferenssien organisoijana.

Oulun yliopistoon hän oli perustamassa FinnTelemedicum tutkimusyksikköä. Professori Reposen tutkimus on keskittynyt terveydenhuollon tietojärjestelmiin, erityisesti niiden käytön laajuuden, käytettävyyden ja vaikutusten arviointiin. Yhteistyökumppanien kanssa kehitetyt mittaristot ovat kansainvälisesti käytössä. Toinen tutkimuslinja on tekoälysovellukset erityisesti radiologiassa. Reponen on omalla elämäntyöllään edistänyt merkittävästi suomalaista telelääketiedettä.

Palkinnon jakoivat ISfTeH:n executive director Prof Yunkap Kwankam ja Pirkko Kouri, joka on ISfTeH:n varapuheenjohtaja ja kansainvälisen hallituksen jäsen.

Kansainvälinen telelääketieteen ja eHealth -seurojen kattojärjesto International Society for Telemedicine and eHealth (ISfTeH) levittää tietoa ja kokemuksia kansainvälisesti telelääketieteen ja sähköisen terveydenhuollon alalta järjestämällä konferensseja ja webinaareja sekä verkottamalla alan asiantuntijoita maailmanlaajuisesti. ISfTeH:n päämaja on Sveitsissä ja sen jäsenorganisaatiot edustavat yhteensä 108 maata. ISfTeH on alallaan maailman terveysjärjestön WHO:n virallinen yhteistyökumppani.

Louis Lareng – Lifetime Achievement Awardin ovat aiemmin saaneet: Prof. Louis Lareng (Ranska, 2012), Prof. Ronald Merrell (USA, 2013), Prof. György Miklos Böhm (Brasilia, 2015) ja Dr. Prathap C Reddy (Intia, 2017).

Viimeksi päivitetty: 7.10.2021