Jokaisen velvollisuus on tutustua turvallisuusohjeisiin

Kaikki opiskelijat ja yliopiston palveluksessa olevat henkilöt ovat velvollisia jokapäiväisessä toiminnassaan noudattamaan asianmukaista huolellisuutta ja ottamaan huomioon yliopiston antamat turvallisuusohjeet. Perehtymällä turvallisuusohjeisiin vaikutat yleiseen turvallisuuteen ja osaat toimia mahdollisissa yllättävissä tilanteissa.

Kulkuoikeudet (ml. avaimet) ovat henkilökohtaisia ja niillä ei saa päästää muita kulkemaan kulunvalvotuista ovista. Avaimen ja kulunvalvontakortin lainaaminen on ehdottomasti kiellettyä. Ovien auki pönkkääminen ei ole sallittua.

Rakennusten aukioloaikoina kampukset ovat kaikille avointa julkista tilaa. Varkauksien estämiseksi arvotavaroita ei tule jättää yleisiin tiloihin ilman valvontaa. Pyörävarkauksien määrät ovat kevään aikana nousussa, joten pyörien lukitsemiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Pyörien säilyttäminen yliopiston sisätiloissa ei ole kiinteistönomistajan ohjeiden mukaan sallittua.

Tulipalojen ehkäisemiseksi sähköavusteisten polkupyörien ja sähköpotkulautojen akkujen lataaminen yliopiston tiloissa ei ole sallittua mahdollisen akkupalon vuoksi. Kahvin- ja vedenkeittimet muissa kuin varsinaisissa taukotiloissa ovat kiellettyjä.

Toimi näin uhkaavassa tilanteessa

Jos havaitset uhkaavan tilanteen, pelastaudu, pelasta välittömässä vaarassa olevat ja varoita muita, mikäli voit. Soita 112 ja noudata annettuja ohjeita.

Kampusvartiointi toimii Linnanmaalla 24/7. Kontinkankaalla toimii paikallisvartiointi arkipäivisin virka-aikana. Vartijoiden suorat numerot löytyvät oulu.fi-palvelun turvallisuusohjeista sekä aulapalvelupisteissä sijaitsevista kylteistä. Aulapalvelujen ja vartijan numero on hyvä tallentaa puhelimeen mahdollisten häiriötilanteiden varalle:

• Linnanmaan aulapalvelut: 050 596 9846
  • Linnanmaan kampusvartija 24/7: 050 505 4714
  • Kontinkankaan aulapalvelut: 050 567 1883
  • Kontinkankaan vartija klo 8-16: 050 505 7289

Myös vähemmän kiireelliset turvallisuushavainnot tulee aina ilmoittaa eteenpäin niiden kuntoon saattamiseksi.

Mahdollisissa häiriötilanteissa noudata kampuksella annettavia ohjeita ja mahdollisia kuulutuksia. Poikkeus- ja häiriötilanteissa yliopistolaisia informoidaan mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisesti sähköpostilla. Opiskelijoiden kannattaa seurata yliopiston sähköpostin lisäksi oulu.fi-sivustoa ja Tuudo-sovellusta.

Tilanteen vaatiessa kampuspalveluilla on mahdollista lukita sähkölukoilla varustetut opetustilat sekä kampuksen ulko-ovet keskitetysti.

Turvallisuus tehdään yhteistyöllä. Mukavaa ja turvallista kevättä kaikille!

Toimintaohjeet onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Viimeksi päivitetty: 17.4.2024