Kauppalehti: Akateeminen ura on nyt muutoksessa – Oulun yliopistossa syntyi uudenlainen koulutus tutkijoille

Oulun yliopisto on tarjonnut vuodesta 2018 alkaen Science Leadership -koulutusta nuorille tutkijoille. Koulutus antaa eväitä akateemiseen johtajuuteen, tieteiden väliseen yhteistyöhön ja vaikuttavaan tutkimusviestintään.
Joukko tutkijoita tekee yhdessä ryhmätyötä pöydän ääressä.

Tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemen mukaan Science Leadership -kokonaisuus on ainutlaatuinen suomalaisessa yliopistokentässä, joskin ainakin osin vastaavia elementtejä erillisinä palasina on tarjolla muissakin yliopistoissa.

Akateeminen ura vaatii Pihlajaniemen mukaan poikkeuksellisen monipuolista osaamista. ”Pitää olla tieteellistä eksellenssiä eli pätevyyttä. Opetusnäyttöjä vaaditaan niitäkin ja muiden tutkijoiden ohjaamiseen liittyviä näyttöjä. On oltava osaamista täydentävän rahoituksen hankkimisessa. Osallistuminen yliopistoyhteisön tehtäviin on suotavaa, kuten toimiminen erilaisissa työryhmissä ja verkostoituminen. Ja viimeisenä mainitsen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden.”

Tähän tarpeeseen Science Leadership -koulutus vastaa. Moni tutkija tarvitsisi johtamisosaamista jo varhaisessa uravaiheessa.

Science Leadership kurssin viime vuonna aloittanut Priyadharshini Perumalille kurssin parasta antia olivat vuorovaikutus muiden tutkijoiden kanssa ja vanhempien tutkijoiden ja henkilöstöjohtamisen asiantuntijoiden jakamat kokemukset ja ohjeet. ”Ei tarvitse toistaa virheitä, joita he ovat tehneet johtaessaan.”

Matti Silveri osallistui jo vuonna 2019 käynnistyneelle kurssille. Hänen mukaansa johtamisen oppii käytännössä, mutta perehtymisestä aihepiiriin hyötyy toki myös. ”Välillä tulee arjessa vastaan tilanne, jossa pohdin, miten aihetta käsiteltiin koulutuksessa.”

Koko juttu Kauppalehdessä: Akateeminen ura on nyt muutoksessa – Oulun yliopistossa syntyi uudenlainen koulutus tutkijoille

Tiedejohtamisen koulutusohjelma tarjoaa vankkaa tukea laajempiin vastuisiin

Viimeksi päivitetty: 3.3.2023